Turusta älykkäiden liikkumispalveluiden edelläkävijä – Föli-liput saatavilla huhtikuussa kulkureitit optimoivasta Tuup-sovelluksesta

9.3.2016
Turun joukkoliikenteen mobiililippuratkaisu palkittiin SLUSH-tapahtumassa syksyllä 2015 Suomen parhaana mobiilipalveluna. Nyt kokonaisuus laajenee helppokäyttöisellä reittioppaalla.

– Huhtikuusta alkaen Fölin käyttäjät voivat sekä etsiä ja vertailla reittivaihtoehtoja että maksaa Föli-lippunsa uudella Tuup-sovelluksella.
Vastaavasti Tuupin käyttäjät, esimerkiksi Turussa matkailevat, löytävät Fölipalvelut Tuupista, kertoo Turun seudun joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte.

– Lippuvaihtoehtoina ovat aluksi aikuisten ja lasten kertaliput sekä 24 tunnin päivälippu. Palvelua testataan maaliskuun ajan testikäyttäjillä, jatkaa Turun kaupungin ympäristötoimialan kehittämispäällikkö Jari Paasikivi.

Tuupin ilmaiset Android- ja iOS-versiot tulevat ladattavaksi sovelluskauppoihin huhtikuussa. Tuupilla voi etsiä ja vertailla matkoja eri liikkumismuodoille, kuten kävely, pyöräily, joukkoliikenne, auto ja taksi koko Suomessa. Tuupista löytyy myös joukkoliikennepysäkkien ajantasaiset lähdöt niin Turusta kuin muista suurista kaupungeista.

Myös taksipalvelut Tuupista

Föli on ensimmäinen palvelu, jonka tuotteita voi ostaa Tuupissa. Seuraavaksi Tuupia kokeillaan yhteistyössä Suomen Taksiliiton ja Lounais-Suomen Taxidatan kanssa.

– Haluamme kokeilla, miten käyttäjät suhtautuvat Tuupin tapaiseen palveluun, kertoo Lounais-Suomen Taxidatan toimitusjohtaja Tapani Ekuri.

– Jatkossa Tuupin valikoima laajentuu myös muihin joukkoliikennepalveluihin, auton- ja pyöränvuokrauspalveluihin sekä pysäköintipalveluihin. Esimerkiksi Turussakin tarjolla olevat 24Rentin autot löytyvät pian Tuupin sovelluksesta, kertoo Tuupin toimitusjohtaja Johanna Taskinen.

– Tulevaisuudessa Tuup on mahdollista yhdistää myös käyttäjän kalenteriin, jolloin Tuup antaa optimoituja ehdotuksia päivän reitteihin automaattisesti. Tuupin avulla työnantajat voivat myös helpottaa matkahallintoaan ja edistää työntekijöiden kestävää liikkumista, jatkaa Taskinen.

Turku maailman megatrendien kärjessä

Tuup on Mobility as a Service eli MaaS-palvelu, joka on kansainvälisesti kasvava liikennealan digitalisaation megatrendi. MaaS tarkoittaa
liikkumispalveluiden tarjoamista käyttäjille uusien teknologioiden avulla siten, että eri kulkutapojen ja palveluiden yhdistäminen on helppoa.

– Föli on tässä edelläkävijä, koska se on toteuttanut Suomen ensimmäisen ja maailmassa edistyksellisen mobiililippuratkaisun yhdessä iQ Paymentsin kanssa teknisesti siten, että myös MaaS-operaattorit voivat myydä ja välittää turvallisesti lippuja omissa sovelluksissaan, toteaa Taskinen

– Tuup on ensimmäisenä Suomessa hyödyntämässä uutta pilvirajapintaamme. Uusi PayiQ®-palvelu on nyt kumppaneidemme käytettävissä sekä Suomessa että kansainvälisesti, kertoo iQ Paymentsin toimitusjohtaja Tuomo Parjanen.

– Tuupin kaltaiset MaaS-operaattorit mahdollistavat omasta autosta luopumisen ja parantavat liikennejärjestelmän tehokkuutta ja vastuullisen
liikkumisen edellytyksiä, toteaa verkostojohtaja Raine Hermans Tekesistä.

Eero Lukin
comments powered by Disqus