Terveisiä Tokion Fuel Cell Exposta

14.3.2016
Asiantuntija Hannu Juuso Tekesistä vieraili 1.-3.3.2016 Tokion vety- ja polttokennomessuilla, jotka ovat osa laajempaa World Smart Energy Week -messutapahtumaa. Japani haluaa näyttäytyä modernina vetytalouteen siirtyvänä esimerkkinä 2020 järjestettävien olympialaisten isäntämaana. Maassa on polttokennoja käytössä sähkön ja lämmön yhteistuotannossa 170 000 ja määrä on tarkoitus nostaa yhteen miljoonaan vuoteen 2020 mennessä.

MessuiltaSuomalaisilla oli oma osasto nyt jo kymmenettä kertaa. Mukana olivat Elcogen, Convion, VTT, Teknologiateollisuus ja A. Ojapalo Consulting. Messuständillä oli kävijöitä aasialaisten lisäksi myös Euroopasta ja Amerikasta. Yritykset olivat tyytyväisiä tapaamisiin ja messuilla saatuihin uusiin kontakteihin. Markkinat näyttävät lupaavalta ja varaus ensi vuoden tilaisuuteen tehtiin jo paikan päällä.

Kaasukauden kynnyksellä

Polttoaineiden käytössä on ollut selkeitä megatrendejä. Teollistumisen alkuvaiheessa kivihiili toimi energian lähteenä, tämän jälkeen seurasi nestemäisten polttoaineiden kausi ja nyt olemme uuden aikakauden alkuvaiheessa, jolloin kaasumaiset polttoaineet lisääntyvät. Kaasumaisten polttoaineiden lisääntymiseen on johtanut ympäristön suojelun merkityksen korostuminen. Vety edustaa noin 75% koko maapallon materiaalista ja sen käyttäminen energiantuotannossa on kestävän kehityksen mukaista etenkin, kun energia tuotetaan uusiutuvilla energianlähteillä kuten aurinko-, tuuli- ja aaltovoima. Aasiassa on tämä ymmärretty jo vuosia sitten. Japanissa on polttokennoja jo nyt käytössä sähkön ja lämmön yhteistuotannossa 170 000 ja määrä on tarkoitus nostaa yhteen miljoonaan vuoteen 2020 mennessä. Japani haluaa näyttäytyä modernina vetytalouteen siirtyvänä esimerkkinä 2020 järjestettävien olympialaisten isäntämaana.

Korealla on myös samoja ajatuksia ja se on menossa samaan suuntaan kuin Japani, mutta hieman jälkijunassa. Korea on parhaillaan testaamassa hajautettuja polttokenno-lämmityskonsepteja Ulsanissa, joka tulee olemaan jatkossa Korean "vetykaupunki". Ulsanissa valmistetaan korealaiset Hyundai -polttokennoautot ja siellä on myös Hyundain telakka, joka valmistaa 80‒120 laivaa vuodessa eli noin kaksi (rahti)laivaluovutusta joka viikko.

Polttokennoautot vauhdilla myös Eurooppaan

Honda ClarityJapani ja Korea ovat kumpikin saaneet sarjatuotantoon polttokennoautot (Toyota, Honda ja Hyundai) ja molemmat maat ovat investoineet vedyn tankkausverkostoihin. Eurooppa on tästä vielä jäljessä, mutta tulee etenemään vauhdilla. Esimerkiksi Shell ja saksalaiset (energia)yhtiöt ovat sitoutuneet rakentamaan Saksaan 400 vedyn tankkausasemaa vuoteen 2023 mennessä. Komissio on pyytänyt jäsenmailta suunnitelmia liikenteen energiainfrastruktuurin organisoimisesta lokakuuhun 2016 mennessä. Vetytankkausasemilta on edellytetty korkeintaan 300 km etäisyyttä toisistaan, mikä Suomen kohdalla merkitsee noin pariakymmentä vetytankkausasemaa.

Polttokennoautot ovat toistaiseksi kalliita noin 60 000‒70 000€, mutta hinta tulee laskemaan noin kolmanneksen massatuotannon lisääntyessä. Polttokennoautot soveltuvat hyvin pohjoisiin olosuhteisin, koska polttokenno tuottaa myös lämpöä ja kolme minuuttia kestävällä tankkauksella voi ajaa noin 600‒750 km.

Ilonpilkahdus Suomesta

MessuiltaPolttokennoyritysten lisäksi bioenergia-messuosastolla oli yksi ilonpilkahdus – siis suomalainen yritys tuotteensa kanssa. Volter Oy valmistaa hakkeen kaasutuksella toimivia hajautettuun sähkön- ja lämmöntuotantoon soveltuvia laitoksia (40 kW sähkö ja 100 kW lämpö). Yritys oli saanut hyvän edustajan Japanista, joka järjesti ja hoiti messuosaston Bioenergy Expo -osastolle. Osastolla oli runsaasti kävijöitä: 700 kahdessa päivässä ja lähes 500 näistä halusi lisätietoja. Tätä taustaa vasten Volterin japanilainen jällenmyyjä tulee varmaan saavuttamaan tämän vuoden myyntitavoitteensa eli 40 kpl. Hyvä Volter Oy!

Finnairin kone oli mennen tullen tupaten täysi – mikä on hyvä merkki – lama hellittää...

Teksti ja kuvat: Hannu Juuso, Tekes

Pia Mörk
comments powered by Disqus