Tekesin ja Agman lisensseistä liiketoimintaa -seminaarissa rohkaistiin kehittämään kansainvälisesti kilpailukykyistä IPR-bisnestä

31.5.2016
Suomalaisyritykset ovat löytäneet lisensoinnin voiman! Tekesin ja Agma ry:n yhteistyössä järjestämä Lisensseistä liiketoimintaa –aamiaisseminaari kokosi maanantaina 23.5. Finlandia-talolle lähes sata brändilisensoinnista ja IPR-bisneksestä kiinnostuneita yrittäjiä ja asiantuntijoita.

Pääviesti oli se, että tuotemerkkien kaupallistamisessa piilee suuria bisnesmahdollisuuksia, kunhan pohjatyöt tehdään oikein. AGMA ry:n johtaja Kati Uusi-Rauva totesi seminaarin avauspuheenvuorossa, että brändien merkitys on kasvanut. Kuluttajat ostavat entistä enemmän tiettyä statusta ja laatua eli tuotemerkin antamaa lupausta. Siksi yritysten kannattaa vaalia tuotemerkkejään, suojata immateriaalit oikeutensa (IPR), opetella lisensoinnin perusasiat ja etsiä oikeat kumppanit maailmalta.

5th Wave Brands –agentti- ja konsulttiyrityksen toimitusjohtaja Heikki Laaninen kertoi, että lisensointi on pohjimmiltaan käyttöoikeuden lainaamista kumppanille rajatulla sopimuksella. Laaninen painotti, että brändilisensointi voi auttaa suomalaisiakin yrityksiä kansainvälistymään ja lisäämään tulovirtaansa, joten yritysten kannattaa miettiä miten omien brändien arvoa voisi laajentaa; millaisilla toteutuksilla ja keiden kanssa. Yksi tapa voi olla yhteistyö, jonka käynnistivät Lego ja Lucasfilm ja jossa Legon tuotteet toimivat alustana Star Wars -brändin (ja sittemmin aika monen muunkin brändin) tarinoille. Star Wars -legot ovat Legon myydyin tuoteryhmä.

Suomalaisia menestyksen tekijöitä

Aamiaisseminaarissa brändilisensointia käsiteltiin useiden case-esimerkkien pohjalta. Finlayson Oy:n operatiivinen johtaja Risto Voutilainen kertoi, että kun hän kumppaneineen tuli omistajaksi 200-vuotiaaseen tekstiilialan yritykseen vuonna 2014, Finlaysonin omistamien 100 000 erilaisen printtikuosin arvoksi oli määritelty 0 euroa. Lyhyessä ajassa juuri painokuosit on kuitenkin nostettu liiketoiminnan keskiöön mm. Tom of Finland- ja Muumit–tuotteiden myötä, ja yhtiön liikevaihto on kääntynyt pitkästä aikaa kasvuun. Yritys toimii sekä lisenssioikeuksien ostajana että myyjänä: esimerkiksi Japanissa Finlaysonilla on 17 linsenssikumppania.

Aamiaisseminaarin toisena casena toimitusjohtaja Heikki Tiittanen esitteli Finnish Baby Box Oy:n, jonka liiketoiminta perustuu kansainvälisille markkinoille suunnatun verkkokaupan kautta myytäviin äitiyspakkauksiin. Muumi-brändätty pakkaus on ollut avain koko liiketoiminnan kasvuun ja todistaa brändäämisen merkityksestä. Tiittasen mukaan brändi puhuttelee niitä vauvojen vanhempia, jotka haluavat viestiä arvoistaan lapsensa varusteiden kautta.

Kolmannen casen esitteli toimitusjohtaja ja Creative Director Jari Pauna Motorious Entertainmentiltä, joka tekee BBC Worldwiden kanssa Top Gear –peliä. Paunalla on itsellään useiden vuosien kokemus työskentelystä Top Gearilla, ja BBC oli iloinen saadessaan pelituotantokumppanikseen juuri Paunan, johon luotetaan talossa kokemuksensa vuoksi. Lojaalien fanien puhutteleminen lisenssituotannon kautta vaatii brändin ytimen ymmärrystä, jotta yhteistyö tuottaa brändille todellista hyötyä.

Agentit ja asiantuntijat mahdollistajina

Aamun päätteeksi paneelikeskusteluun osallistuivat IPR-oikeuksiin perehtynyt lakimies Markku Varhela, Eversheds Finland, sekä agentit Jenni Moberg, 0.7 design, Iiro Lahdenranta, Result Entertainment Agency, ja Jape Kantola, Screening Agency. Keskustelussa korostui sekä lisensoitavan brändin että kohderyhmän ymmärtäminen, jotta toimivia konsepteja asiakkaiden ja fanien iloksi ja muiden osapuolten taloudelliseksi hyödyksi voidaan kehittää. Lisensoinnissa on tavoitteena kumppaniverkoston bisneksen lisääminen, ja se tapahtuu rohkean kokeilemisen kautta. Suomalaiset yritykset voivat onnistua lisenssibisneksessä, vaikka meillä ei olisikaan kuluttajabrändien kehittämisestä ja laajentamisesta vielä valtavaa kokemuspohjaa.

Varhela korosti puheenvuorossaan seuraavia lisensoinnin pääasioita:

  • Varmista oikeuksien olemassaolo, rekisteröinnit ja sopimukset. Tämä on syytä tehdä sekä brändin haltijan (licensor) että lisenssin saajan (licensee) puolelta.

  • Määrittele tarkoin mitä lisensoinnin kohteena on, eli mitä oikeuksia sopimuksella siirretään. 

  • Kun myyt lisenssioikeuksia, kiinnitä huomiota erityisesti antamiesi oikeuksien pituuteen ja päättymisehtoihin. Jos sopimus osoittautuu tuotemerkin kannalta epäedulliseksi, siitä on turvattava ulospääsy.

Paneelikeskustelijat suosittelivat asiantuntijoiden käyttöä sopimuksia tehtäessä, jotta ensikertalaisen virheiltä vältytään.
 

Lisensointi pähkinänkuoressa -esitys.

Seminaarin esitysmateriaalit.

Lisensoinnista liiketoimintaa -aamiaisseminaari kuuluu AGMAn Lisenssi=Bisnes™-seminaarisarjaan.

Lisätiedot:
Kati Uusi-Rauva
Johtaja
AGMA Luovan talouden agentit ja managerit ry
Puh. 040 8658 738
Sähköposti: kati.uusirauva(a)agma.fi

Lisätietoa Tekesin mahdollisuuksista tukea IPR-liiketoiminnan kehittämistä:
Sanna Piiroinen
Tekes
Puh. 050 5577 935
sähköposti: sanna.piiroinen(a)tekes.fi

Eero Lukin
comments powered by Disqus