Team Finlandin uusi palvelu kokoaa yrityksille markkinamahdollisuuksia maailmalta

15.9.2016
Team Finland on koonnut marketopportunities.fi-palveluun markkinaoivalluksia kansainvälistä kasvua hakeville pk-yrityksille. Palvelussa on tarjolla suomalaisen pk-yrityksen liiketoiminnalle olennaista, markkinakohtaista tietoa niin konkreettisista kysyntätarpeista kuin pidemmän aikavälin markkinoiden muutosilmiöistä.

Pääasiassa marketopportunities.fi-palvelun sisältö tuotetaan ja jalostetaan Team Finland -organisaatioista Finpron, Tekesin ja ulkoasiainministeriön yhteistyönä. Aiemmin hajallaan ollut tieto on nyt esitelty yhdessä osoitteessa. Palvelun käyttäminen on maksutonta.

Verkkopalveluun kootun sisällön merkitys ja relevanssi perustuvat Team Finland -organisaatioiden kansainvälisiin verkostoihin ja niiden markkinatuntemukseen, asiantuntija- ja asiakashaastatteluihin sekä asiantuntijaselvityksiin.

"Pk-yrityksillä ei ole resursseja seurata avautuvia markkinamahdollisuuksia ympäri maailmaa. Tähän tarpeeseen palvelu vastaa. Olemme myös etukäteen varmistaneet, että mahdollisuuksilla on kohderyhmä ja tarve Suomessa. Tulevaisuudessa toivomme, että myös suomalaiset yritykset jakavat tunnistamiaan markkinaoivalluksia palvelualustalla", toimialajohtaja Irma Patala Finprosta sanoo.

Yli 1000 yritystä on hyödyntänyt markkinaoivalluksia

"Palvelu auttaa suomalaisia yrityksiä tunnistamaan kansainvälistä kysyntää nyt ja tulevaisuudessa. Verkkopalvelun lisäksi autamme yrityksiä henkilökohtaisesti tarttumaan heille relevantteihin aiheisiin Team Finland -palveluiden avulla. Kannattaa olla yhteydessä, jos löytää omaa yritystä koskevan oivalluksen", Patala kannustaa.

Myyntiliidejä ja liiketoimintamahdollisuuksia on tuotettu marketopportunities.fi-palveluun jo vuoden 2016 alkupuoliskolla lähes 200. Yli 800 yritystä on hyötynyt niistä ja esimerkiksi tehnyt myyntitarjouksen asiakkaalle kohdemarkkinoilla tai tavannut kansainvälisiä asiakkaita matchmaking-tapahtumassa. Tulevia kasvumarkkinoita tunnustelevillaFuture Watch -selvityksillä on ollut tuhansia lukukertoja ja tapahtumiin on osallistunut vuosittain satoja yrityksiä. Lisäksi ulkoministeriö on julkaissut palvelussa kuluvan vuoden aikana noin sata edustustoraporttia sekä 36 maakohtaista artikkelia.

Yritykset mukana kehittämässä palvelua

Marketopportunities.fi-palvelun kehittämistyössä on ollut Team Finland -organisaatioiden lisäksi mukana suomalaisia yrityksiä, joista yksi on juuri startupista kasvuyritykseksi siirtynyt Scatman. Yritys tarjoaa mobiilityökaluja ympäristön ja luonnon kartoitukseen.

"Olemme iloisia, että olemme saaneet olla mukana työpajoissa ja kehittämässä palvelua. Jo siitä on ollut meille hyötyä ja olemme saaneet uusia kontakteja", Scatmanin kehitysjohtaja ja perustaja Kenneth Kumenius toteaa.

Jymy-jäätelöstään tunnettu Suomisen Maito on osallistunut Team Finland -hankkeisiin vuodesta 2015. Yrityksellä on tässä vaiheessa vientiä Lontooseen ja markkinatunnusteluja esimerkiksi Saksaan ja Japaniin. Myyntiliidit ovat olleet Suomisen Maidolle hyvä ovenavaaja uusiin asiakaskeskusteluihin. Toimitusjohtaja Horst Neumann kannustaa yrityksiä lähtemään mukaan ja vähintään seuraamaan marketopportunities.fi-sivustoa:

"Ensimmäinen kriteeri mukaan lähdölle on halu kansainvälistyä ja tehdä vientiä. Toisaalta tuotteen täytyy olla riittävän valmis. On yksilöllistä, missä vaiheessa kukin lähtee kansainvälistymään. Me olemme halunneet tehdä vientiponnisteluja samalla, kun hoidamme Suomen markkinaa, koska vienti on osa pitkän tähtäimen suunnitelmaamme", Neumann linjaa.

Palvelu löytyy osoitteesta: www.marketopportunities.fi

 

Lisätietoja:

Tomi Korhonen, johtaja, Tekes, sp. tomi.korhonen(a)tekes.fi, p. 050 449 9575

comments powered by Disqus