Robottibussit tulevat Suomeen jo tänä kesänä

15.7.2016
Automaattiset pikkubussit tulevat Suomen kaduille tänä kesänä. Metropolian koordinoima hanke tuo robottibussit Helsinkiin, Espooseen ja Tampereelle. Kokeilun avulla kehitetään uusia ratkaisuja kaupunkiliikenteen globaaleihin haasteisiin.

Kaksi robottibussia aloittaa liikennöinnin heinä-elokuussa Helsingin Hernesaaressa, mitä juhlistetaan Hernesaaren rannassa 16. elokuuta. Bussit siirretään elo-syyskuuksi Espooseen ja loka-marraskuuksi Tampereelle.

"Kyyti on kaikille avoin ja ilmainen. Tavoitteena on tarjota suomalaisille yrityksille avoin kehitysalusta uusien vientiin tähtäävien tuote- ja palveluideoiden kokeilemiseksi", projektipäällikkö Harri Santamala Metropoliasta sanoo.

Kustannustehokkaiden, vähäpäästöisten ja matkustajien tarpeet huomioivien piensähköbussien kuljetuskapasiteetti on 9 henkilöä. Robottibussit operoivat koekäytössä Helsingissä, Espoossa ja Tampereella. Hanketta koordinoi ja busseja operoi Metropolia Ammattikorkeakoulu.

Kokeilujen kautta pyritään löytämään kaupunkiliikenteen sujuvuuden, turvallisuuden sekä matkustajien käyttökokemuksen kannalta parhaat lähitulevaisuuden sovelluskohteet automaattibusseille.

Suomen lainsäädäntö on liikenteen automaation kehittäjien kannalta aito kansainvälinen kilpailuetu. SOHJOA-hankkeen päätavoitteena on luoda suomalaisille yrityksille aito mahdollisuus kehittää uusia tuote- ja palveluideoita, joita autonominen liikkuminen edellyttää tai mahdollistaa. Tavoitteena on saada Suomi vahvasti edelläkävijäksi autonomisen liikkumisen teknologiaratkaisujen alalla ja synnyttää uutta vientiliiketoimintaa näille yrityksille.

Hanke luo yritysten käyttöön ”innovaatioalustan”, eli toiminnallisen bussilinjan, johon yritykset voivat tuoda tuotteitaan kehitettäväksi ja kokeiltavaksi osaratkaisuina. Suomessa on vahvaa osaamista esimerkiksi konenäköön, älykkääseen reitittämiseen ja liikenteen talviolosuhteisiin liittyen.

”Kaupunkien innovaatioalustat tarjoavat startup-yrityksille hyvän mahdollisuuden saada merkittäviä referenssejä ja tosielämän kehittämiskokemuksia. Otaniemi pilottialueena ja sen kansainvälinen startup-yhteisö palvelun testaajina on oiva ympäristö liikenteen automaation innovatiivisten ratkaisujen testaamiselle”, sanoo elinkeinojohtaja Tuula Antola Espoon kaupungista.

Hanke lisää myös kaupunkien – kaupungin eri virastojen, kaupunkilaisten ja muun kaupunkiyhteisön – ymmärrystä liikkumisen murroksesta. Liikenteen automatisaatio ja palveluistuminen tapahtuu kansainvälisten teknologiayritysten ennusteiden mukaan hyvin nopeasti lähivuosina. Robottiajoneuvojen hyötyjä, haittoja, riskejä, edellytyksiä ja unelmia pitää etsiä ja kehittää yhdessä koko kaupunkiyhteisön voimin.

Maailmalla vielä harvinaisia robottibusseja kokeiltiin Suomessa ensi kerran kesällä 2015 Vantaan Kivistön asuntomessujen yhteydessä. Nyt samanlaisilla EasyMile EZ10 -busseilla siirrytään seuraavaan kehitysaskeleeseen – käyttötestiin tieliikenteessä. Kaksi robottibussia aloittaa liikennöinnin heinä-elokuussa Helsingin Hernesaaren alueen kaduilla.

Helsingin jälkeen bussit menevät Espooseen elo-syyskuuksi ja loka-marraskuuksi Tampereelle, jossa ne operoivat aina ensilumiin asti. Keväällä 2017 kokeilut jatkuvat. 

SOHJOA on osa 6Aika-kaupunkien Euroopan aluekehitysrahaston tukemaa hankekokonaisuutta. Metropolian monialaisina hankekumppaneina ovat Aalto-yliopisto, Forum Virium Helsinki, Maanmittauslaitos sekä Tampereen teknillinen yliopisto. Hankkeen rinnalla on myös Demos Helsingin kanssa tehtävä Tekes Challenge Finland -rahoitteinen valmisteluhanke yritysten kehitystoiminnan fokusoimiseksi.

Eero Lukin
comments powered by Disqus