Piilaakso Calling: Mobiiliterveydenhuolto

8.2.2016
Tammikuun toinen kokonainen viikko oli terveysteknologiatapahtumien aikaa täällä Piilaaksossa: viikon aloitti Startup Health Festival, ja sitä jatkoi Health 2.0:n Wintertech.

Piilaakso on terveysteknologiassa uudella tontilla, sillä täällä ei ole totuttu noudattamaan lääketieteeseen Yhdysvalloissa liittyviä tiukkoja sääntöjä. Mobiiliteknologia ei myöskään ole vielä saanut kunnon jalansijaa hyvin perinteisillä aloilla, kuten pankkiasioinnissa tai terveydenhuollossa.

Health tech on uusi ala, jonne pyrkijöille ei sijoittajien mielestä ole aina selvää, kuka asiakas on. Riippuen tuotteesta, ostaja saattaa olla kuluttaja, lääkäri, sairaala tai vakuutusyhtiö. Terveysteknologian tulisi olla houkuttelevaa terveillekin, ja toisaalta olla muistuttamatta sairaita liikaa siitä, että he ovat sairaita. Samalla tavalla kuin muilla aloilla, myös terveydenhuollossa ratkaisun tulisi osua ostajan aitoon tarpeeseen. Mielenrauha myy hyvin, erityisesti terveydessä, jossa kaikki on henkilökohtaista ja yksilöllistä.

Teknologian kannalta voidaan sanoa, että ihmisen mittaamiseen käytettävät anturit ovat hyviä, kun ne ovat yksityisyyden varmistavia, sisäisesti ja ulkoisesti tarkkoja (eli niiden arvot ovat oikeita ja yhteneväisiä mittauksesta toiseen) ja niiden latenssi ei ole liian suuri. Jotta ne olisivat terveysteknologiaa, niiden suunnittelussa pitää kuitenkin käyttää myös empatiaa ja ottaa huomioon, että käyttäjät eivät välttämättä koe uusien hienojen ominaisuuksien opettelua innostavana, vaan ovat peloissaan ja haluavat tuntea olevansa vähemmän yksin.

Toisaalta terveysteknologiassa on valtava potentiaali. Esimerkiksi terveydenhuollon resurssien allokointia tehostaville ratkaisuille on suuri kysyntä. Esimerkiksi telehealth (eli videopuhelun välityksellä suoritettava lääkärikäynti) voi tuntua aluksi hyvin etäännyttävältä kokemukselta. On kuitenkin helppo ymmärtää, että se olisi kätevää esimerkiksi haettaessa kolmea sairaslomapäivää normaaliin flunssaan. Lääkäreillekin jäisi enemmän aikaa tehdä varsinaista työtään. Teknologia on myös erittäin tehokas keino saattaa potilas ja lääkäri yhteen.

Terveysteknologia on hurjan laaja ala. Esimerkiksi Venrockin Bob Kocher, joka oli aiemmin Obaman hallinnossa suunnittelemassa Affordable Care Actia (Obamacarea) on lähinnä kiinnostunut terveydenhuollon tietojärjestelmistä. Hän sanoikin, ettei halua kuulla enää kertaakaan isosta datasta, sillä lääkärin vastaanotto ei ole niin standardisoitu tapahtuma, että data-analyysistä olisi apua. Toisaalta hänen jälkeensä puhui Patrick Soon-Shiong, joka on kehittämässä laajan yhteistyöverkoston avulla täsmähoitoja syöpiin, ja jonka mielestä iso data on ihmiskunnan pelastus. Kotityöt on siis tehtävä, ja tuotteen kohderyhmä selvitettävä, ennen kuin sitä voi lähteä myymään.

Wintertechissä terveysalan pääomasijoittajat pääsivät paitsi kertomaan itseään ärsyttäviä sanoja. Niihin kuuluivat muun muassa gadget, wearables ja analytics, joita pidettiin liian laajoina termeinä. Investorit pääsivät myös peräänkuuluttamaan aiemmistakin tapahtumista tuttua sloganiaan: data ei ole vain anekdootin monikko, vaan health techissä tulosten oikeudella ja tarkkuudella on väliä. Joskin jo täysin kuluttajamarkkinoille suunnatut hieman epäluotettavat tuotteet ovat pakottaneet perinteisemmät terveysalan firmat reagoimaan ja vastaamaan välillä myös kysymykseen 'miksi ei?', mistä koko ala on hyötynyt. Kun ison lääkefirmankin edustaja puhuu siitä, että jatkossa heidän liiketoimintamallinsa on lääkkeiden myynnin sijasta pitää kuluttaja poissa sairaalasta, se on melko ennenkuulumatonta.

Health techiin keskittyvät pääomasijoittajat pohtivat, voiko mitään alaa uudistaa sisältäpäin. Ei niin yllättäen, isojen vakuutusyhtiöiden, lääkefirmojen ja lääketieteellistä teknologiaa valmistavien yritysten edustajien mielestä voi, kun taas esimerkiksi terveydenhuollosta vasta viime vuosina kiinnostunut Vinod Khosla ei ollut yhtä optimistinen. Kaikki olivat tosin samaa mieltä siitä, että terveys on väistämättä demokratisoitumassa, kun datan omistajuus ei enää ole vain isoilla tutkimusorganisaatioilla (sairaalat, firmat), vaan myös potilailla itsellään. Tämä tulee lisäämään potilaan valtaa kuluttajana, mikä johtanee mielenkiintoisiin läpimurtoihin, sillä kuluttajakeskeisyyden Piilaakso osaa.

Teksti ja kuvat:
Emma Suppanen
Tekes USA

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus