Luoman Puutuote palkkasi digimarkkinoinnin ammattilaisen Digiboosti-rahoituksella

19.9.2016
Luoman Puutuote valmistaa asuinrakennusta täydentäviä pihapiirirakennuksia. Yritys vastaa muuttuneeseen markkinatilanteeseen digitaalisuuden keinoin apunaan Tekesin Digiboosti-rahoitus.

Seinäjoella päämajaansa pitävän perheyrityksen tuotteet valmistetaan teollisesti materiaalina tiheäsyinen puu. Tuotanto on täysin automatisoitu. Pääosa tuotteista valmistetaan suoraan vientiin Keski-Eurooppaan. Tuotteisiin kuuluu kevyitä hirsirakennuksia, kuten erilaisia varastorakennuksia, vajoja, aittoja, puuliitereitä, kuivakäymälöitä, leikkimökkejä ja terasseja. Vuosittain Luoman Puutuote toimittaa kymmeniä tuhansia piharakennuksia.

Tuotteiden saatavuutta haluttiin parantaa ja keväällä 2016 avattiin verkkokaupat Ranskaan ja Suomeen. Myöhemmin tänä vuonna avataan vielä verkkokauppa Ruotsiin ja seuraavina vuosina uusiin maihin. Maakohtaisten verkkokauppojen kautta myydään ja markkinoidaan tuotteita paikallisella kielellä.

Vaikka Luoman Puutuote on menestynyt erinomaisesti kansainvälisillä markkinoilla, toimialan murros herätti yrityksen pohtimaan toimintojen digitalisoimista. Tuotteita oli myyty pääasiallisesti suurten rautakauppaketjujen kautta, mutta äkkiä perinteinen jakelukanava romahti.

"Kuluttajakäyttäytyminen muuttui. Tavarat haluttiin nopeasti ja vaivattomasti kotipihalle toimitettuna. Halusimme reagoida markkinamurrokseen ja päätimme ottaa Tekesiin yhteyttä", kertoo toimitusjohtaja Minja Kivinen.

Samoihin aikoihin alkuvuonna 2016 yrityksessä oli meneillään sukupolvenvaihdos. Toiminnan uudelleenorganisointi sopi käynnissä olevaan tilanteeseen hyvin.

Digitaalisuus logistiikan ja varastoinnin avuksi

Tekesiltä tarjottiin toimintojen digitalisoimiseen Digiboosti-rahoitusta. Sen avulla yritykseen palkattiin markkinointipäällikkö, jolla on vahva digitaalisten ja sähköisten järjestelmien osaaminen. Uudistuksissa lähdettiin liikkeelle sähköisistä jakelukanavista, brändistä ja nettisivuista. Myöhemmin on tarkoitus luoda yritykselle vielä digistrategia. Digitalisaatio helpottaa merkittävästi tuotteiden logistiikkaa ja varastointia.

Nyt Luoman Puutuotteen tuotteita on saatavilla jälleenmyyjien kautta rautakaupoista ja verkkokaupoista. Kun toiminnot saadaan digitalisoitua, tuotteiden jakelu tapahtuu pääasiassa verkkokauppojen ja kumppaneiden kautta ympäri maailmaa. Yrityksessä tiedetään, missä tavarat kulkevat ja tavarat toimitetaan kotiin. Kotitoimituksia on tehty jo nyt, mutta tulevaisuudessa toiminta tapahtuu paljon laajemmassa mittakaavassa.

Luoman Puutuote on perustettu vuonna 2003 Luoman Oy:n tytäryhtiöksi. Emoyhtiöllä on omaa tuotantoa tai myyntitoimintaa Suomessa, Saksassa ja Ranskassa. Luoman Puutuote työllistää Suomessa yli 50 henkeä.

Lue lisää Digiboosti-rahoituksesta ja katso hakuohjeet

Tekesin Digiboosti-rahoituksella minkä tahansa toimialan pk- ja midcap-yritykset (liikevaihto alle 300 miljoonaa euroa) voivat palkata digiosaajia tuotekehitys- tai selvitystehtäviin. Tekes voi maksaa puolet digiosaajien palkasta vuoden ajan. www.tekes.fi/digiboosti

Teksti: Tuija Kalliojärvi
Kuva: Luoman Puutuote

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus