Konepaja-messut onnistuivat yli odotusten

13.4.2016
Messuilla vieraili yli 8300 kävijää – Tampereelle syttyi uusi messutähti

Tampereella 15.-17.3.2016 metalliteollisuuden kone- ja laitemessut Konepaja 2016 sekä kansainvälinen hitsausalan Nordic Welding Expo 2016 kokosivat kolmen päivän aikana 8 338 messuvierasta Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen. Tapahtuman keskeisimpiä puheenaiheita olivat uusimmat innovaatiot, automaatio, robotiikka sekä digitalisaatio.

Tekes Caféssa puhuttiin intohimoisista yrityksistä

Messuilla mukana myös Tekes Café, jossa kolmen päivän aikana tarjottiin Tamperelaisen pienpaahtimon Mokkamestarit kahvia yli 300 kupin verran ja osallistujat pääsivät vastaamaan kysymyksiin yritystoiminnan suuremmasta tarkoituksesta, ihmisten innostamisesta, digitaalisten alustojen ja muiden verkostojen hyödyntämisestä ja he saivat määritellä millaisena näkevät intohimoinen yrityksen. Messukävijöiden mielestä mm. Voi luvata töitä viideksi vuoksi eteenpäin tällä hetkellä, Antti Saarinen, Meyer Turku (innostaa ihmisiä). Online-tuotantoalusta (auttaisi ottamaan digin avulla kasvuloikan), jossa asiakas säästää mm. rahtikustannuksissa, varastoinvestoinnit pienenee, samoin yrityksen logistinen hiilijalanjälki. Mark Poutanen. (Intohimoisen yrityksen tunnistaa siitä) Että ollaan avoimia "hulluille" ideoille. Reijo Määttänen.

Alkuveryttelyn jälkeen oli helppo jatkaa keskustelua yrityksen kansainvälisen kasvun haasteisiin ja millaisia kyvykkyyksiä tarvitaan jotta pystytään ottamaan isompi loikka globaaleille markkinoille.

Perinteiden pohjalta kohti uutta digitaalista arvoa

Keskiviikkona järjestelyssä seminaarissa haastettiin yrityksiä nostamaan esille sen asiakkaalle tuomaa lisäarvoa ja esiteltiin avoimen innovaation mallia, missä suuret ja pienet yritykset hyötyvät toistensa osaamisista. Tilaisuudessa kuultiin myös innostavia esimerkkejä teollisista yrityksistä, jotka ovat onnistuneesti parantaneet digitalisaatiolla omaa liiketoimintaansa.

Meconet Oy:n Client relations & Sales Director Markku Kuismin muistutti, että Uuno Turhapurolla oli 6. aisti, janoaisti. Samalla tavalla suomalaisissa yrityksissä tarvitaan herkkyyttä, muun muassa toimitusvarmuus ja laatu tarkoittavat eri asiakkaille aivan eri asioita. Pitää olla herkkä asiakastarpeille, pitää olla tosi hyvä mitä teet ja pitää pystyä erottautumaan muista.

Tampereen Puhelimen toimitusjohtaja Janne Aaltonen painotti, kun puhutaan digitalisaation hyödyntämisestä, kaikki sama mikä isoissa on mahdollista on myös pk-puolella, tarvitaan kokonaismalli myös pk-yrityksille. Yrityksen sisäisiin prosesseihin meno on haaste erityisesti myynnille – on katsottava kuka osaa toimia aidosti konsultatiivisesti, päätyönä muutoksen läpiviennissä on ihmisten coaching.

Leandin Oy:n Creative Lead Mikko Nurmi painotti puheenvuoronsa aluksi että, kun halutaan onnistua ei tehdä vain tuotetta vaan palvelukokonaisuus, jolla pystytään osoittamaan asiakasarvo. On erotettava asiakkaan ajatus mitä tarvitsevat siitä, mikä asiakkaan todellinen tarve. Tavoitteena saada nämä kaksi asiaa yhteen, jolloin löydetään todelliset tarpeet käyttäjäymmärrystä hyödyntäen. On paljon helpompi myydä kun vastataan asiakastarpeeseen. Hyviä kysymyksiä ovat: Mitä asiakkaan asiakas tavoittelee? Mitä arvoa tekemisestä on asiakkaille? Tiedätkö asiakkaasta enemmän kuin kilpailijasi? Mikko puheenvuoronsa lopuksi että EMPATIA on asettumista toisen asemaan.

Seminaarimateriaalit löytyvät täältä.

 

Ohjelmapäällikkö Nuppu Rouhiainen, Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työniloa.

Maria Mustonen
comments powered by Disqus