Jokipiin Pellava: Kirkas strategia helpottaa päätöksiä

21.6.2016
Vanha perheyritys on luonut nahkansa uudestaan moneen kertaan vuosien varrella. Vuonna 1920 perustettu Jokipiin Pellava on siirtynyt sahatoiminnasta villalangan valmistukseen ja edelleen pellavaan ja kutomiseen. Jatkuvasti kehittyvä yritys uudistuu edelleen. Nyt kasvua haetaan yritysten välisestä kaupasta. Rohkaisua oman strategian ja toiminnan uudelleen määrittelemiseen Jokipiin Pellava sai alueensa Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta. Strategian kirkastaminen on myös tuottanut tulosta: myynti on kasvanut ja selkeä suunta on helpottanut päätöksiä.

- Meidän oli yksinkertaisesti aika miettiä meidän myyntiä ja markkinointia kokonaan uudelleen, toteaa Jokipiin Pellavan toimitusjohtaja Timo Laurila.

Kotimaisia tekstiilituotteita kattaukseen ja saunaan valmistava perheyritys oli jo ennen strategian kirkastamista toteuttanut useita kehittämisprojekteja, mutta strategia vaati vielä uudelleen miettimistä. Vaikka käytännössä asiakaskunta koostui yrityksistä, markkinoinnin painopiste oli edelleen kuluttajassa.

- Toiminta oli siirtynyt vahvasti b2b-puolelle, mutta näytimme ulospäin b2c-toimijalta. Se oli ehdottomasti hidaste myynnin kasvattamiselle eikä toiminta palvellut asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla. Oli aika selkeyttää suuntaamme, tiivistää Laurila.

Rohkeutta uudistaa

ELY-keskuksesta saadun avun tuella Jokipiin Pellava pääsi aloittamaan kaivatun strategiatyön. Laajan sparraajaverkoston kautta perheyritys pääsi pohtimaan haasteitaan useamman asiantuntijan kanssa. Keskusteluissa muodostui kattava nykytila-analyysi yrityksen tilasta ja toimintakentästä.

Strategisen työn ohella ryhdyttiin myös käytännön toimiin. Selkeä b2b-suuntaus alkoi näkyä niin markkinointimateriaaleissa kuin myyntiorganisaatiossa. Verkkosivut laitettiin uuteen uskoon yritysasiakas keskiössä ja ostaminen tehtiin entistä helpommaksi. Viimeisimpänä ollaan keskitytty virittämään asiakkuudenhallintaohjelmisto vastaamaan uutta strategista linjausta.

- ELY-keskuksen tuki antoi alussa tarvittavaa rohkeutta lähteä uudistamaan. Olemme toki tehneet hurjasti työtä ihan omin päin, mutta kyllä tuki antoi sysäyksen lähteä viemään asioita eteenpäin. Olihan sillä suuri psykologinen merkitys, Laurila kuvailee.

Jatkuva kehittäminen kannattaa

Strategian muutos ja sen innoittamat uudistukset ovat jo nyt tuottaneet hedelmää. Myynti on kasvanut kahden vuoden ajan ja yrityksen suunta on selkeytynyt.

- Kehittämistyöllä ja myynnin kasvulla on ehdoton yhteys. Kirkas strategia tietää helpompia päätöksiä, Laurila kiteyttää.

Tehtävää kuitenkin riittää tulevaisuutta varten. Palvellakseen asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla Jokipiin Pellava haluaa tehostaa digitaalista palveluaan ja markkinointiaan. Samalla halutaan laittaa entistä enemmän panoksia kansainväliseen kasvuun, tähdäten eritoten Saksaan ja Benelux-maihin.

- Sellaista se on kun korjaa taloa: kun saa yhden nurkan valmiiksi niin huomaa, että voisihan sitä kaikkea muutakin laittaa uuteen uskoon! Laurila naurahtaa.

Haluatko kuulla lisää?

Timo Laurila, toimitusjohtaja
timo.laurila(at)jokipiinpellava.fi
puh. 0500 56 76 88

www.jokipiinpellava.fi

 

Eero Lukin