Innovointi ”itsemurha-alueella” on henkivakuutus – Organisaatioihin tarvitaan intohimoista ja rohkeaa tekemisen meininkiä

10.2.2016

Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) BisnesPotku-projekti potkii organisaatioita uudistamaan toimintaansa rohkeammin. Kilpailupaineen lisääntyessä uudistuminen on kestävän kehityksen ja hengissä säilymisenkin kannalta välttämätöntä. Markkinoille tunkeutuu kiihtyvällä vauhdilla nälkäisiä ja ketteriä haastajia. Yksi hyvä esimerkki tästä on Onnibussi, joka on kaapannut markkinoita nopeasti muilta bussifirmoilta ja myös VR:ltä.

Nykyisten tuotteiden ja palveluiden pieni parantelu ei enää riitä. Tähtäimessä on oltava asiakasongelmia ratkaisevien uusien tuotteiden ja kokonaan uusien markkinoiden luominen. Tätä kutsutaan innovoinnissa ns. itsemurha-alueeksi, jolla suurin osa organisaatioista ei viihdy suuren epävarmuuden ja riskien takia. Sinne on kuitenkin uskallettava mennä, jotta pysyisimme kilpailukykyisinä myös jatkossa. Suomalaisiin organisaatioihin tarvitaankin nykyistä rohkeampaa ja yrittäjämäisempää asennetta.

BisnesPotkussa yrittäjämäistä käyttäytymistä tutkittiin effektuaation eli kansanomaisesti tekemisen meiningin kautta. Effektuaatio kyseenalaistaa perinteiset markkinoinnin ja yrittämisen opit. Markkinoita ei tutkita eikä niille mennä, vaan ne luodaan itse omilla teoilla – lähtien liikkeelle yhdestä asiakkaasta. Uuden luominen epävarmuuden vallitessa nähdään innostavana mahdollisuutena. Effektuaatiossa korostuu yrittäjän identiteetti sekä inhimillinen ja sosiaalinen pääoma. Keskiössä on yrittäjän itsetuntemus eli kuka hän on sekä mitä hän tietää ja osaa. Yrittäjäsydän ja usko omaan tekemiseen ovat kaikki kaikessa. Toisaalta on tärkeää löytää sopivat kumppanit, jotka haluavat auttaa yrittäjää idean edistämisessä. Yrittäminen itsessään on arkista työtä yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa.

Tutkimustuloksena syntyi viisi käytännön vinkkiä henkivakuutuksen luomiseen:

  • Toimi! Ja opi tekemisen kautta. Tärkeintä on lähteä nopeasti kentälle testaamaan ideaa. Älä keskity aluksi liiketoimintasuunnitelman tekemiseen, koska et voi suunnitella sellaista mitä et vielä tiedä. Sitä paitsi tekemisestä häviää into ja hauskuus suunnitelmia väsätessä ja niille hyväksyntää hakiessa.
  • Hankkiudu sellaisten ihmisten seuraan, joilta saat innostusta, kannustusta ja konkreettista apua. Asiantuntijat ovat uutta luotaessa yleensä huonoimpia ennustajia, joten älä kuuntele heitä liikaa. Tärkeintä on tehdä yhteistyötä sellaisten ihmisten kanssa, jotka uskovat sinuun ja edistävät ideaasi.
  • Tee itsellesi sopiva tulevaisuus ja markkinat. Jos odotat liian pitkään kysynnän varmistumista, niin olet jo auttamatta jäljessä kilpailijoita. Älä siis odota muutosta ja yritä sopeutua siihen.
  • Ole aktiivinen asiakasrajapinnassa ja siedä epäonnistumisia. Asiakkaiden luona pitää asua. Vaikket teekään jokaisella asiakaskäynnillä kauppaa, niin verkostosi kasvaa ja opit jatkuvasti uutta. Epäonnistumisista saat tärkeää asiakaspalautetta kehitystoimintaasi. Myös sattumien todennäköisyys paranee toimiessasi aktiivisesti. Kysyntä voi leimahtaa tavatessasi oikean henkilön.
  • Älä hio tuotetta liian valmiiksi ja täydelliseksi ennen sen esittelyä asiakkaille. Kilpailija tekee sillä aikaa kaupat ja lisäksi vielä kehittää tuotettaan paremmaksi yhdessä asiakkaiden kanssa.

Edellä esitetyt vinkit sopivat mille tahansa uudistushaluiselle organisaatiolle toimialasta ja koosta riippumatta. BisnesPotku-projektissa lähdetäänkin seuraavaksi kehittämään organisaatioiden kulttuuria rohkeammaksi ja yrittäjämäisemmäksi. Kulttuurimuutos on aina haastavaa, mutta nykymaailmassa se on välttämätöntä. Varmin tapa organisatorisen itsemurhan tekemiseen on olla tekemättä mitään. Tuleva työsukupolvi on aikaisempia rohkeampi, mutta emme voi odottaa niin kauan. Uudenlaista johtajuutta tarvitaan siis heti. Liikkeelle voi lähteä vaikkapa siitä, kuinka organisaatioissa aletaan valmentaa ihmisiä toimimaan viiden tutkimuksessa löydetyn vinkin mukaisesti.

BisnesPotku (Valmentavalla yritteliäisyyden johtamisella uutta potkua bisnekseen) on Tekesin rahoittama hanke, joka toteutetaan vuosina 2015 – 2016. Mukana hankkeessa ovat LUT:n lisäksi VR, HUB logistics, Rabit, Celkee, Finnish Metal Events, Facilitation Arena, Haloila, TEM ja Lahden AMK.

Lisätietoja

Erno Salmela
puh. 050 322 6418
erno.salmela (at) lut.fi

Maria Mustonen
comments powered by Disqus