EARS toi yhteen Aasian markkinat ja luovien alojen yritykset

20.9.2016
EARS - European Asian Roundtable Sessions järjestettiin elokuun 25.-28.2016.
Kyseessä on tapahtuma, joka kerää yhteen luovien alojen yrittäjiä muoti, musiikki, elokuva ja esittävien taiteiden sektorilta jakamaan tietoa markkinoiden ja liiketoiminnan mahdollisuuksista ja kokemuksista Aasian markkinoilta.

Tekes oli tällä kertaa mukana kutsumassa puhujia muotiosuuteen yhteistyössä Juni Communicationin Martta Louekarin ja Miia Kosken kanssa. Ideana oli tarjota yrityksille inspiraation lisäksi kontakteja ja käytännön neuvoja Aasian markkinoille suuntaamiseen.

"Tosi hienoa oli nähdä miten EARS:n muotiosuus oli saanut paikalle useita muotialan yrittäjiä. Tässä olisi oikeasti potentiaalia suomalaisyrityksille lähteä maailmanvalloitukselle kuten pelialalla aikoinaan: yhdessä tekemisellä ja tietojen jakamisella", kertoo Tan Thuong Tekesin Piilaakson.

“Oli loistavaa nähdä paikalla monia firmoja, joilla on vahva brändi ja jotka kiinnostavat kuluttajia Aasiassa. Mukana oli useita yrityksiä, joita Tekeskin rahoittaa. Keskustelusta mieleen jäi päällimmäisenä sosiaalisen median valtava merkitys, ja toisaalta Kiinan massiivisuus sekä ihmisten erottautumisen halu. Pohjoismaisuus on Aasiassa paljon muutakin kuin muotia – koko elämäntapa, joka tuntuu kiinnostavan tiettyä porukkaa valtavasti”, arvioi Tekesin Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelman päällikkö Sanna Piiroinen.

”EARS:n muotipäivä oli hyvä kokonaisuus erilaisia puheenvuoroja ja kansainvälisiä kontakteja. Oli tosi kiva tutustua Mikel Roseniin ja Tuan Khuuhun. Jatkamme yhteydenpitoa ja Tuanin kautta sain hyvän kontaktin Hong Kongissa. Samoin olen ollut yhteydessä Mikelin kanssa. Myös Korean joukosta jäi hyvä kontakti Souliin, jonne olemme menossa marraskuussa”, summaa Frenn Companyn Jarkko Kallio.

Lue lisää EARS:in annista:

Juttu Mikel Rosenista, Nordicstylemag.com by Beto Guzman Abundes

Juttu Tuan Khuusta Grafian blogissa

Tuan Khuu, Luxury Marketing Specialist, Create Infiniti: "To enter the Chinese market, learn the language, understand the culture and find key opinion leaders. Add WeChat to your marketing plan. And make sure to brand yourself. Brag about being Finnish and different, tell the history behind the product!"

Mikel Rosen, London Fashion Week Founder: "Helsinki, you have a soul. Trust it with your five senses and Asia will come to you. It will take time, but it will happen." 

Eero Lukin
comments powered by Disqus