Conmio arvioi Latinalaisen Amerikan markkinoiden haasteita ja mahdollisuuksia

16.5.2016
Conmio Oy on noin 30 hengen ohjelmistoyritys, joka perustettiin vuonna 2002. Yrityksellä ei vielä ole toimipistettä Latinalaisessa Amerikassa, mutta sillä on ollut asiakkaita jo useamman vuoden ajan Brasiliassa, Mexicossa ja Kolumbiassa. Conmio myy Latinalaiseen Amerikkaan esimerkiksi mediataloille ja teleoperaattoreille sekä uusien että olemassa olevien palveluiden digitalisaatiota, kaupallistamista ja mobilisointia.

Conmion toimitusjohtaja Tero Hämäläinen vastaa kysymyksiin liiketoiminnasta Latinalaisessa Amerikassa:

Miten suomalainen yritys saa oven auki Latinalaisen Amerikan maihin?

- Se vaatii paljon jalkatyötä – liiketoiminta syntyy henkilöiden kesken, on päästävä hyviin suhteisiin oikeiden ihmisten kanssa. ”Etänä” ovea on vaikea avata, vaikka sen pystyy raottamaan.

- Tarjoaman pitää olla kunnossa – hyvät ja katseen kestävät referenssit (mielellään Hispanic/&US -alueelta) ja todistettu luotettavuus toimittajana. Oman alan osaaminen pitää olla todistettuna mielellään muillekin kuin suomalaisille yrityksille.

Mikä on suurin haaste?

- Ilman omaa paikallista toimipistettä ja paikallista edustusta edessä ovat perushaasteet, kuten kaikessa ulkomaankaupassa: kieli, aikaerot, aikakäsitys, liiketoimintakulttuuri, ostamisen prosessit. Englanti riittää ylimmän ja keskijohdon kanssa, mutta espanjan osaaminen on huomattava etu näissäkin keskusteluissa. Me toimimme molemmilla kielillä kaikilla tasoilla.

- Kun liiketoimintasuhde on käynnistynyt, vaaditaan paljon ns. ”läsnäoloa” vaikka sitten puhelimitse, mutta ylläpidonkin kannalta paikallinen toimiminen olisi olennaista lisäkauppojen saamiseksi.  

Miksi Latinalaiseen Amerikkaan kannattaa pyrkiä?

- Alueella on kehittyvät markkinat, joissa valtava potentiaali.

- Conmiota kiinnostaa erityisesti se, että digitalisoitumisessa ollaan vasta alussa ja siihen panostetaan ja investoidaan tosissaan.  Useampia niin sanottuja teknisen kehityksen väliportaita jää pois ja siirrytään suoraan mobiiliyhteiskuntaan.

Onko Conmiolle ollut hyötyä Team Finland -organisaatioista?

- Kyllä – näen näiden toimijoiden hyödyt erityisesti etäällä olevien markkinoiden avaamisessa. Esimerkiksi Latinalaisen Amerikan alueella Team Finland -toimijoilla on ollut eri tyyppisiä ohjelmia, joissa yrityssynergiat ja veto-apu on ollut erinomaista. Esimerkiksi isoja tunnettuja yrityksiä, kuten Nokia, on ollut veturina mukana delegaatioissa.

- Maaprofiilin rakentaminen on mielestäni ollut järkevää. Verrattuna resursseihin Suomi on tässä ihan kärjessä. Olen keskustellut monien ulkomaisten kollegoiden kanssa ja olen vahvasti sitä mieltä, että millään muulla maalla ei ole yhtä hyviä järjestelyjä julkiselta sektorilta. Tarkoitan erityisesti toimia, jotka tukevat ja tekevät mahdolliseksi pienten yritysten sijoittumisen kansainvälisille markkinoille.

Tero Hämäläinen osallistui Tekesin ja ulkoministeriön BEAM – Business with Impact -ohjelman seminaarin New business opportunities in Latin America paneelikeskusteluun 13.5.2016. BEAM-ohjelma auttaa suomalaisia yrityksiä ja muita toimijoita ratkaisemaan innovaatioiden avulla maailman kehityshaasteita ja tekemään siitä menestyksekästä ja kestävää liiketoimintaa.

 

Kuva: Conmio Oy

Sanna Nuutila
comments powered by Disqus