Audiovisuaalisen alan tuotantokannustin Tekesin palveluksi 2017

5.10.2016
Audiovisuaalisen alan tuotantokannustin houkuttelee kansainvälisiä tuotantoja Suomeen ja edistää kotimaisten tuotantojen kansainvälistymistä. Kannustin perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmän esitykseen. Tekesissä uskotaan, että kannustin edistää av-alan ja palveluyritysten kasvua ja kansainvälistymistä koko Suomessa.

Adam Leipzig"Olemme iloisia, että saimme mahdollisuuden rakentaa Suomen audiovisuaalista alaa sekä siihen liittyvien palveluyritysten kehittymistä vauhdittavan kannustinmallin. Taustalla on vuosia kestänyt elokuvakomissioiden ja järjestöjen tutkimus- ja lobbaustyö, jonka nyt pyrimme hoitamaan asiakaslähtöiseksi ja kilpailukykyiseksi palveluksi", kertoo av-tuotantokannustimen tuotepäällikkö Merja Salonen Tekesistä.

Tuotantokannustinta varten on esitetty budjetoitavaksi 10 miljoonaa euroa vuodelle 2017. Maksettava kannustin on 25 % jälkihyvitys Suomessa käytetystä kulutuksesta kuitteja vastaan.

Suomalainen tv-, elokuva- ja animaatioala kansainvälistyvät juuri nyt vauhdilla. Finnish Film Affair keräsi syyskuussa Helsinkiin monia kansainvälisiä ostajia, tuotantoyhtiöitä ja rahoittajia. Myös Golden Globe Awards -palkintoa organisoiva Hollywood Foreign Press Association osallistui delegaatiollaan jäsenkollegansa, toimittaja Kirpi Uimosen luotsaamana useisiin tilaisuuksiin.

Seminaaripäivän paneelikeskustelun moderoi Media Entertainment Partnersin toimitusjohtaja Adam Leipzig Los Angelesista. Hän on toiminut tuottajana, levittäjänä ja alan johtavana asiantuntijana yli 30 elokuvassa. Elokuvat ovat tuottaneet yli 2 mrd USD ja ne ovat saavuttaneet useita palkintoja ja ehdokkuuksia.

Leipzig iloitsee Suomen tuotantokannustimesta ja sanoi sen avaavan suomalaisen elokuvateollisuuden maailmalle: "Suomen kilpailuetuun vaikuttavat kolme seikkaa: Ensinnäkin tuotantoyhtiöt haluavat tietää kuinka pitkäksi aikaa Suomi on sitoutunut kannustimen jakamiseen. Käytännössä vuoden 2017 tuotantojen kuvauspaikat on jo sovittu, joten nyt markkinoitte vuosia 2018–2019. Toinen asia on kannustimen maksuaika, jonka ei pitäisi ylittää kuutta kuukautta. Kolmantena tuotantoyhtiöitä houkuttelee tuotannon aikaisen rahoituksen järjestelyt."

Toki tuotantoon liittyvien palveluiden saatavuus ja laatu merkitsevät. Palveluista Leipzig mainitsee kokeneen ja ammattitaitoisen työryhmän roolin alkaen valaistuksesta kameramiehiin ja tuotantopalvelupäälliköihin. Vaativaankin makuun sopiva majoitus olisi löydyttävä läheltä kuvauspaikkoja. Lentokenttien läheisyys ja tieverkosto helpottavat kuvauksia. Yksi on kuitenkin ylitse muiden: "Ruoka on helpoin tapa pitää porukka tyytyväisenä, siksipä toiveita on kuunneltava ja järjestettävä vaikka ranskalainen kokki jos niin halutaan," toteaa Adam Leipzig hymyillen.

Toivottavasti amerikkalaisen elokuva-alan konkarin kommentit kannustavat poliittisia päättäjiä kiinnittämään huomiota kannustimen jatkuvuuteen, minimiaika vaikuttavuuden toteamiselle on 3 vuotta. Tekesin on puolestaan luotava toimintamalli, jossa kannustimen tilityksestä tuotantoyhtiöille puhutaan viikoista, ei kuukausista. Jää nähtäväksi, kiinnostaako suomalaista pankkisektoria tuotannon aikainen rahoitusjärjestely.

Kannustinmallia kehitetään Team Finland -yhteistyönä. Sisällöllistä asiantuntijuutta edustavat järjestöt ja yritykset.

Ensimmäiset tehtävät Tekesillä ovat hakuprosessin, valintakriteereiden, markkinoinnin ja seurannan järjestäminen. Niistä tiedotetaan niin pian kuin mahdollista. Ensin tarvitaan kokonaan uusi valtioneuvoston asetus rahoituksesta ja eduskunnan päätös.

Myös elokuvataiteen tutkimuspuolella etsitään keinoja alan kansainvälistymiseen. Aalto-yliopiston elokuva- ja lavastustaiteen laitoksen pitkän elokuvan menestymisen tekijöitä tutkiva Elements of Success -tutkimusprojekti käynnistyy tammikuussa 2017 Tekesin rahoittamana.

Lisätietoja

Merja Salonen
merja.salonen(at)tekes.fi
puh. 029 50 55974

Adam Leipzigin kuva: Lotta Salonen

Eero Lukin
comments powered by Disqus