Tusina suomalaisyritystä kampeaa Global Access -ohjelman avulla maailmalle

11.8.2015
Tämän vuoden Global Access Program käynnistyi UCLA-yliopistossa Los Angelesissa heinäkuussa. Syksyn aikana MBA-tutkinnolla osaamistaan täydentävät alansa ammattilaiset tutustuvat yritysten toimintaan, tekevät markkinatutkimuksen ja laativat liiketoimintasuunnitelmat firmojen laajentumiseksi Yhdysvaltoihin ja muualle.

Aloitustilaisuudessa yritysjohtajat ja heidän MBA-tiiminsä tapasivat ensi kertaa toisensa. Tulevaisuuden trendit näkyvätkin GAP:issä ennen kuin ne ovat tulleet tutuksi laajemmalle yleisölle.

Ohjelmistoyritykset ovat perinteisesti olleet hyvin edustettuina GAP:issä.

"Midaxo on ohjelmistotuote, pilvipalvelu ja alusta yrityskauppaprosessin hallintaan, suunnitteluun ja toteutukseen. Tyypillinen käyttäjä on yhtiö, joka tekee paljon yritysostoja. Se tutkii potentiaalisia ostokohteita, tekee ostoja, seuraa kaupan vaiheita ja toteutusta sekä integraatiota ja yhdistämistä. Tuotteessamme on tähän työkalut", toimitusjohtaja Kaija Katariina Erkkilä kertoo.

Yritys on tehnyt pitkään yhteistyötä Tekesin kanssa. Sieltä saatu tieto kannusti osallistumaan GAP-ohjelmaan.

"Suurin markkina-alueemme on USA ja suurin asiakkaamme Hewlett Packard. Meillä on Yhdysvalloissa tytäryhtiö. Haluamme vahvistaa markkina-asemaamme siellä ja soveltaa tekniikkaa yrityskaupoista muihin prosesseihin", Erkkilä perustelee GAP:iin osallistumista.

Esineiden internetiä käyttövalmiina

Haltian tuo GAP-ohjelmaan alan uutuustrendin, IoT- eli Internet of Things -laitteet.

"Näissä laitteissa on sensoreita, ne lähettävät dataa pilveen, jossa tehdään analyysi ja laitteet keskustelevat keskenään. Se on kuuminta hottia tällä hetkellä", varatoimitusjohtaja Hannu Uusitalo maalaa.

Haltian valmistaa pieniä paristokäyttöisiä IoT-kojeita.

"Kuten kameroita, jotka työntävät pilveen videota, wellness-sormuksia ja vastaavia laitteita. Teemme koko laitteen avaimet käteen -periaatteella – teollisen ja mekaniikkasuunnittelun, varsinaisen laitteiston, softan, tyyppihyväksynnät laitteelle ja huolehdimme tuotannosta myyntipakettiin asti", Uusitalo listaa.

Entinen Nokian insinööri on työskennellyt Haltianin Piilaakson toimistossa viimeiset neljä vuotta.

"GAP:istä kuului hyviä viestejä yrityksiltä, jotka olivat käyneet sen aikaisemmin läpi. Toivomme ohjelman auttavan meitä saamaan bisneksiä Amerikasta", Lapista kotoisin oleva Hannu Uusitalo myhäilee.

Soitonopiskelua netin kautta

"Tarjoamme tutuimmille bändisoittimille soitonopetusta verkossa vasta-alkajasta ylöspäin. Voit opetella soittamaan musiikkia kotona koska vain. Tämä on verkkopalvelu, joka toimii tilausmuotoisena. Eli tilaus päälle, ja sinulla on kaikki materiaali käytössä, ei muuta kuin opiskelemaan. Palvelumme lisäksi tarvitset vain soittimen", toimitusjohtaja Niklas Lindholm selittää.

Rockway työllistää kuusi vakituista työntekijää ja freelancereita. Liikevaihto pyörii 300 000–400 000 euron kieppeillä. Soittotunnit maksavat kympin kuussa. Sitä vastaan asiakas saa käyttöönsä 4 000 videolle taltioidun oppituntikirjaston, jossa opettavat ammattimuusikot ja -opettajat. Yrityksellä on pari tuhatta asiakasta. Firma avaa englanninkielisen sisältönsä yleisölle syksyllä.

"Mietimme GAP:iin tuloa jo neljä vuotta sitten. UCLA:n professori Bob Foster oli silloin käymässä meillä Tekesin asiantuntija Minh Lamin kanssa. Todettiin, ettemme vielä silloin olleet tarpeeksi pitkällä kansainvälistymisessä. Tämä vuosi on nappiajoitus GAP:in suhteen", Lindholm iloitsee.

Jäätävä idea

Icebridge on löytänyt ratkaisun lentoyhtiöitä ja muita kuljetusfirmoja risovaan ongelmaan: miten pitää pilaantuvat ruokatuotteet kylminä matkan ajan ilman sähköä.

"Icebridge valmistaa sähköttömiä jäähdyttimiä lentoyhtiöihin, junaliikenteeseen ja kaikkialle, jossa tarvitaan lämpötilasäädeltyä kuljetusta", toimitusjohtaja Jarmo Aurekoski kiteyttää.

Yhtiö teettää jäähdytyskoneensa suomalaisilla alihankkijoilla. Firmalla on asiakkaita Euroopassa, Lähi-Idässä ja Aasiassa, muttei vielä Yhdysvalloissa.

"GAP antaa meille näkemyksen USA:n markkinoista – mitkä mahdollisuutemme ovat ja minkälaisella rakenteella tänne pitää tulla", Aurekoski uskoo.

MBA-tiimi löysi jo jäähdytinfirmalle yllättävän potentiaalisen asiakaskunnan.

"Food truck -bisnes on USA:ssa suurempi kuin mitä olimme odottaneet. Täällä on kolme miljoonaa ruoka-autoa. Niillä on ongelmia kylmäketjun säilyttämisessä. Siinä voi olla meille varteenotettava asiakaskunta", toimitusjohtaja visioi.

Paikanna rakkaat

Onko sinulla muistisairaudesta kärsivä sukulainen, karkaileva koira tai hieno auto, jonka pelkäät varkaiden vievän? Ratkaisu löytyy Yepzonin paikantimesta. Se on tuntolaatan näköinen lätkä, jolla kohteen liikkeitä voidaan seurata reaaliajassa netistä. Yepzonin kanssa työskentelevällä MBA-tiimiläisellä Eric Smithillä on laitteeseen henkilökohtainen kosketuspinta.

"Siinä kiinnosti eniten äitini kokemus. Hän huolehti samanaikaisesti Alzheimerin tautia sairastavasta äidistään ja kolmesta lapsesta. Näin heti, että laitteelle on käyttöä. Jos äidilläni olisi ollut sellainen, hänen elämänsä olisi ollut helpompaa. Haluan löytää keksinnölle reitin kuluttajien kaulaan", Smith hymyilee.

Perinteisiä suomalaisyrityksiä GAP:issä ovat väestösuojavarusteita valmistava Temet ja tekstiili- ja design-firma Vallila.

"Vallila on 80-vuotias suomalainen perheyhtiö. Teemme kodin tekstiilejä ja kaikennäköisiä kodin sisustustuotteita – kankaita, verhoja, tyynyjä, mattoja, tapetteja", vientijohtaja Inkeri Mentzoni luettelee.

Hän on tyytyväinen GAP-tiimiinsä.

"On ollut mahtavaa tavata viisi energistä henkilöä, joilla on kokemuksia meille relevanteista asioista. On hyvä saada ulkopuolinen näkemys työhön. Uskomme saavamme tästä hyödyllisen case studyn itsellemme, Mentzoni kiittää.

Yhdysvalloissa on kasvua ja ostovoimaa

GAP-ohjelmaan osallistuu tänä vuonna 51 yritystä yhdeksästä maasta. Suomi on jälleen mukana runsaslukuisimpana. Syksyn mittaan työelämässä olevat MBA-tiimit matkustavat Suomeen tutustumaan yrityksiinsä. Joulukuisessa GAP:in päätöstilaisuudessa esitellään tiimien laatimat liiketoimintasuunnitelmat ja kuullaan heidän suosituksensa siitä, kannattaako yrityksen laajentua Yhdysvaltoihin vai ei.

Suomalaisyrityksiä GAP:iin on viimeiset kymmenen vuotta luotsannut Tekesin asiantuntija Minh Lam.

"Yritysten skaala on edelleen laaja. Meillä on tänä vuonna 12 suomalaista yritystä. Hakijoita oli noin 30. Edelliset firmat ovat suositelleet ohjelmaa uusille yrityksille. Vuosi vuodelta ohjelmaan haluavia firmoja on aina vain enemmän", Lam paljastaa.

Yritysjohtajat ovat nyt nuorempia kuin takavuosina.

"He ovat 20–30-vuotiaita ja heillä on aiempaa enemmän kansainvälistä kokemusta. Moni on siirtynyt uudelle alalle – esimerkiksi Yepzonin toimitusjohtaja Otto Linna oli aikaisemmin mukana mediabisneksessä", Minh Lam toteaa.

GAP-ohjelman johtaja Bob Foster matkustaa joka syksy Suomeen katsastamaan potentiaalisia GAP-yrityksiä.

"Esivalikoin ohjelmaan pyrkiviä firmoja ja välitän ne Bobille. Hän tutustuu yritysten toimintaan, johtoon, vastaa kysymyksiin ja valitsee mukaan otettavat firmat. Ensi vuoden ohjelmaan on kaksi hakua, syksyllä ja keväällä. Kiinnostuneet voivat ottaa minuun yhteyttä milloin vaan", Lam neuvoo.

"Kukin MBA-tiimiläinen satsaa projektiin 500 tuntia, viisi heikäläistä yhdessä siis 2 500 tuntia. Tuntipalkaksi tulee vaatimattomat neljä dollaria. Ja puhutaan kavereista, jotka tienaavat päivätyöstään suunnilleen satatuhatta dollaria vuodessa", Minh Lam huomauttaa.

"Noin kolmasosalle suositellaan Yhdysvaltoihin tuloa. Kaikille ei näytetä vihreää valoa, ja hyvä niin. Näin yritys säästää rahaa ja voi kohdistaa päätöksensä oikeisiin markkinoihin."

Yritys yhteistyössä MBA-tiiminsä kanssa.

Aika on otollinen hakea GAP-ohjelmaan.

"GAP:in merkitys korostuu nykytilanteessa. Talous kasvaa USA:ssa. Siellä on rahaa, markkinat ja ostovoimaa. Amerikkalaiset alkavat selvästi käyttää ja kuluttaa enemmän nyt, kun heikommat vuodet ovat takana. Euron arvo suhteessa dollariin on laskenut. Se tarkoittaa, että tuotteemme ovat amerikkalaisille edullisempia", Minh Lam summaa.

Teksti, kuvat ja videot: Tomi Hinkkanen

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus