Team Finland China Day: Kiina kasvaa innovatiiviseksi

13.5.2015
Kiinan kasvu ei enää yllä kaksinumeroisiin lukuihin, mutta maa on edelleen seitsemän prosentin kasvullakin maailman suurin kasvumarkkina.

"Kiinassa on tapahtunut iso laadullinen muutos yritysten liiketoimintastrategioissa. Ne yritykset, jotka tulivat Kiinaan halpojen tuotantokustannusten vuoksi ovat nyt pakanneet ja muuttaneet muualle. Nyt katsotaan Kiinan sisämarkkinoita tai johdetaan Kiinasta käsin Aasian liiketoimintaa", totesi Suomen Kiinan suurlähettiläs Jari Gustafsson Team Finland China Day -tapahtumassa 12. toukokuuta. Päivän teemana oli tänä vuonna yritysten strategiat Kiinassa ja lähialueilla.

Länsimaissa Kiinaa ei usein mielletä erityisen innovatiiviseksi maaksi. Tulevaisuudessa moni voi joutua muuttamaan mielikuviaan.

"On totuttu ajattelemaan, että kiinalainen osaaminen on kapeaa. Kiinalaiset johtajat eivät ajattele enää kapeasti. Osaamisen kehittyminen on vaikuttanut siihen, että laatuvaatimukset ovat kasvaneet ja kiinalaiset tuottavat itse high-end-tuotteita. Enää emme kilpaile vain länsimaisia yrityksiä vastaan, vaan kilpailukenttä on moninaisempi", totesi pk-yrityksen näkökulmasta puhunut Premixin toimitusjohtaja Hanna Ristola.

Esimerkki nopeasti kasvaneesta uudenlaisesta kiinalaisesta yrityksestä on naisten muotia markkinoiva ja myyvä verkkoalusta Meilishuo. Yrityksen johtaja Shang Dan muistutti suomalaisille, että vaikka kiinalaiset eivät olisi maailman huippuja teknologisesti, he hallitsevat oman markkinansa palveluliiketoiminnan muita paremmin.

"Kiinalaiset ovat hyvin joustavia ja pystyvät nopeisiin muutoksiin. Joustavuuden ansiosta olemme hyviä innovaativissa bisnesmalleissa", hän totesi.

Miten Kiina innovoi? Ja mitä se tarkoittaa meille?

Team Finland Future Watch -palvelu on toukokuun alussa julkaissut kolme uutta Kiinaa käsittelevää selvitystä, jotka tarkastelevat Kiinan muuttuvia bisnesmalleja, investointi- ja rahoitusympäristöä sekä suurten kansainvälisten yritysten strategioita Kiinassa ja lähialueilla.
Bisnesmalleja käsittelevän selvityksen tekijä Bill Russo kehottaa suomalaisia ryhtymään rohkeasti yhteistyöhön kiinalaisten kanssa.

"Älkää pitäkö Kiinaa uhkana. Pitäkää sitä investointialustana ja miettikää, miten sovitte Kiinan markkinoille. Miten voitte täydentää niitä."

Katso haastattelut Team Finland China Daysta

Shang Dan, Director, Meilishuo

Bill Russo, Managing Director, Gao Feng Advisory Company

Jyrki Keronen, Senior Vice President, PKC Group

Eeva Landowski
comments powered by Disqus