Suomalaiset pk-yritykset hakevat kasvua Kiinasta Fudan iLab -ohjelman kautta

2.3.2015
Valio, M-Brain, Premix ja Modern Diagnostics ovat mukana Tekesin ja shanghailaisen Fudanin maineikkaan yliopiston ohjelmassa. Fudan iLabissa osaamistaan MBA-tutkinnolla täydentävät alansa asiantuntijat tekevät yritykselle liiketoimintasuunnitelman Kiinan markkinoille.

Elintarvikevalmistaja Valiota kiinnostaa Kiinan kuluttajamarkkinat.

"Fudan iLab -ohjelma on mielenkiintoinen tapa kommunikoida, ideoida ja luoda uutta nuorten kiinalaisten opiskelijoiden kanssa. Odotamme saavamme heidän kauttaan näkökulmaa Kiinan liiketoimintaympäristön tulevaisuuteen", sanoo liiketoiminnan kehityspäällikkö Paavo Salminen Valiolta.

Modern Diagnostics kehittää ja myy lastentautien ja lisääntymislääketieteen diagnostisia palveluja terveydenhuollon tarpeisiin Euroopassa. Kiina on yksi nopeimmin kasvavista markkinoista, ja yritys haluaa viedä osaamistaan Kiinan sairaaloihin terveyden edistämiseksi.

"Kiinasta on tullut tärkeä markkina-alue kehittyneille lääketieteellisille sovelluksille. Talouskehityksen ansiosta Kiinan suurissa kaupungeissa, kuten Shanghaissa, Pekingissä ja Hong Kongissa panostetaan länsimaisen lääketieteen huippuosaamiseen uusien modernien sairaaloiden myötä", kertoo Pasi Soidinsalo yrityksen tuotekehitystiimistä.

"Modern Diagnosticsin tiimi Fudanissa muodostuu terveys- ja bioalan asiantuntijoista, joilla on kokemusta kansainvälisestä liiketoiminnasta. Odotamme projektilta apua Kiinan viranomaisvaatimusten ja sairaanhoitopalvelujen rakenteen ymmärtämisessä sekä markkinastrategian muodostamisessa. Tiimin hyvät kontaktit paikalliseen terveyssektoriin ovat avainasemassa projektin edetessä. Fudan iLab -ohjelmalta odotamme asiantuntijaneuvoja tekemään oikeita ratkaisuja, jotka perustuvat luotettavaan tietoon Kiinan markkinoista."

Liiketoimintatiedon ja mediaseurannan informaatio- ja analyysipalveluja tarjoavan M-Brainin asiakkaat etsivät uusia markkinoita muun muassa Kiinasta. Myös kiinalaiset yritykset laajentavat jatkuvasti länsimarkkinoille. Shanghaihin vastikään toimiston perustanut M-Brain näkee Kiinan hyvin potentiaalisena markkinana.

"Haluamme kasvattaa liiketoimintaa Kiinassa löytämällä uusia kumppaneita ja verkostoja. MBA-tiimimme on ammattitaitoinen ja motivoitunut. Olemme iloisia saadessamme työskennellä heidän kanssaan ja odotamme heiltä arvokasta tietoa markkinoista ja potentiaalisista asiakkaista", kertoo Yvonne Shen M-Brainilta.

Kuva: Wikipedia

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus