Suomalaisessa koulutusviennissä merkittäviä läpimurtoja

13.3.2015
Suomen vahva maine koulutuksen kärkimaana konkretisoitui vuonna 2014 useiksi merkittäviksi vientikaupoiksi, kertoo Finpro. Future Learning Finland odottaa uusien referenssikohteiden Qatarissa ja Kiinassa tuovan jopa sadan miljoonan euron arvoisia uusia vientiavauksia.

Loppuvuodesta 2014 suomalaisessa koulutusviennissä kääntyi uusi lehti merkittävien kauppojen toteutuessa: suomalainen alakoulu avattiin Qatarissa, Dohassa ja suomalaisen ammatillisen koulutuksen osaamiskeskus avattiin Kiinassa, Shanghaissa.

"Suomen koulutusmaine on viimeisen vuoden aikana onnistuttu konkretisoimaan ensimmäisiksi merkittäviksi miljoonaluokan vientikaupoiksi. Kauppojen taustalla on vuosien systemaattinen yhteistyö eri tahojen kanssa Persianlahden maissa ja Aasiassa. Nyt avatut kohteet toimivat tärkeinä referenssikohteina suomalaiselle koulutusvientiosaamiselle ja uusille bisnesavauksille, joita on luvassa lisää", sanoo Finpron hallinnoiman koulutusvientiohjelma Future Learning Finlandin projektijohtaja Eeva Nuutinen.

Oppimisympäristöjen ja materiaalien digitalisointi on ollut viime vuosina maailmalla yksi koulutusviennin nopeimmin kasvavista aloista, jonka parissa esimerkiksi Sanoma on työskennellyt Kiinassa vuosien ajan. Vuoden 2014 aikana Sanoma laajensi yhteistyötään Kiinan suurimman kustantamon People’s Education Pressin kanssa tarjoamalle sille digitaalisen alustan ja digitaalisia sisältöjä, joiden avulla voi toteuttaa interaktiivisia, opetuskäyttöön tarkoitettuja oppimateriaaleja kaikkialla Kiinan alueella.

"Monen muun maan tavoin Kiina panostaa voimakkaasti oppimateriaalien ja opetuksen digitalisointiin. Usean vuoden yhteistyömme oppimateriaalien digitalisoinnissa Kiinassa on syventynyt nyt merkittäviksi kaupoiksi laajemmin opetuksen ja oppimiskokemuksen digitalisoinnissa. Omien ratkaisujemme lisäksi toivomme että voimme osaltamme avata Kiinan markkinaa pienille ja innovatiivisille suomalaisyrityksille, joilla on esimerkiksi pelillistämisen osaamista digitaaliseen oppimiseen", sanoo johtaja Jyri Ahti Sanoma Learningsta.

Lue lisää Export Finlandin sivuilta

Lue Kauppalehden artikkeli Koulutusvienti rajussa kasvussa

Pia Mörk
comments powered by Disqus