Suomalainen monimediafirma yhdistää pelit sarjakuviin ja laajenee vauhdilla

25.3.2015
Helsingissä 2012 perustettu Tunnel Ground lanseeraa kesällä Yhdysvalloissa uudenlaisen peliin ja sarjakuvaan perustuvan liiketoimintamallin. Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa tähdätään 50 miljoonan pelaajan markkinoille.

Tunnel Groundin kehittämä Void of Heroes -liiketoimintamalli perustuu samannimiseen mobiilipeliin ja sarjakuvaan. Painettua sarjakuvaa ostamalla peliin saa uusia ominaisuuksia, kykyjä ja tarinaa syventävää tietoa. Amerikkalaiskumppani Cosmic Timesin aiempaa sarjakuvatuotantoa myydään niin ikään Void of Heroesin kautta. Sarjakuvat toimittaa Amazonin kotiinkuljetuspalvelu.

Liiketoimintamallia tukee sosiaalisessa mediassa jakamiseen ja QR-kooditeknologiaan perustuva verkkopohjainen markkinointisovellus. Se yhdistää painotuote- ja digitaalisia medioita tarjoamalla tietoa tuotteista, lahjakoodikampanjoista, lähimmistä jälleenmyyjistä sekä tulevista tapahtumista.

Kohti miljoonamarkkinoita

Lähi-Idässä ja Pohjois-Afrikassa Tunnel Groundin kumppanina on 19 maassa toimiva mediajätti MBC. Yhtiön hallussa on kahdeksan alueen suosituinta tv-kanavaa, joilla on 200 miljoonaa katsojaa. MBC:n mobiilipelialustan kautta Tunnel Groundin pelit saadaan 50 miljoonan pelaajan tietoisuuteen. Myös Kiinasta ja Taiwanista löytyy useita kumppaneita; teleoperaattoreita ja laitevalmistajia.

"Tekesin ja suomalaisten sijoittajien rahoituksella on kehitetty teknologia-alustaa pelien jakamiseksi esimerkiksi mobiililaitteisiin ja älytelevisioihin sekä liiketoimintamallia uusien kumppanuuksien hankkimiseksi sarjakuva- ja pelipuolella. Teknologiakehyksen ja liiketoimintamallin ansiosta voimme rakentaa massiivisia ja monimutkaisia sisältöjä, joiden monetisaatio eli rahanhankintamalli on mahdollisimman tuottoisa sekä meille että kumppaneillemme", sanoo toimitusjohtaja Jukka Planman.

"Yrityksen aloitusvaiheessa avainhenkilöiden löytäminen on haaste ja tässä Tekesin vaikutus on ollut suurimmillaan. Ilman Tekesiä yrityksemme kehitys olisi ollut huomattavasti vaikeampaa, sillä kansainvälinen kilpailu on todella kovaa. Tekesin Skene-peliohjelman verkostojen kautta olemme tavanneet pelialan konkareita ja saaneet heiltä tärkeitä kontakteja."

Kuva ja video: Tunnel Ground

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus