Printtaa oma Batman

11.2.2015
Kuopiolainen 3D Online Factory yhdistää brändit ja fanit 3D-tulostuksen avulla. Tekesin rahoituksella on rakennettu verkkopalvelu ja suunniteltu kansainvälistymistä.

3D Online Factory tarjoaa erilaisille brändeille näppärän ja nopean tavan oheistuotekauppaan digitaalisuuden avulla. Yrityksen verkkokaupasta voi ostaa esimerkiksi suosikkipelinsä tai -sarjansa oheistuotteita, kuten pelihahmoja, 3D-tulostettuna. 3D Online Factory on perustettu marraskuussa 2013 ja työllistää tällä hetkellä viisi henkeä.

Yritys on tehnyt tähän mennessä sopimuksen 30 eri viihde-, peli- ja desingbrändin kanssa. Yksi esimerkki on Kalevala Koru, joka toi myyntiin osan perinteisistä koruistaan muovisina ja lähes kaikissa väreissä.

"Se on hieno oivallus käyttää 3D-tulostusta muuttamaan perinteistä mielikuvaa", sanoo perustaja ja toimitusjohtaja Kari Voutila.

Yksi maailman suurimmista viihdejäteistä, Warner Bros., vei koko tuotepalettinsa Lepakkomiehestä Maantiekiitäjään ja Väiski Vemmelsääreen 3D Online Factoryn verkkokauppaan Launzer.comiin. Englannin suurin kaupallinen tv-kanava ITV:kin valitsi kuopiolaiset klassisen Myrskylinnut-sarjansa partneriksi.

"Tämä on ensimmäinen kerta, kun Warner Bros. tuo legendaariset hahmonsa 3D-tulostettaviksi. Myyntiin ne tulevat Euroopassa huhtikuusta eteenpäin. Luvassa on erikoiseriä Batmanin faneille ja erityisesti keräilijöille."

Kilpailu alalla kasvaa, mutta Voutilan mielestä se on hyvä asia. Kilpailu lisää tarjontaa ja tarjonta kysyntää. Kasvavassa kakussa riittää jaettavaa.

Digitaalinen kokemus fyysiseksi

"Emme ajattele markkinoita perinteisellä tavalla. Meille markkinat ovat yhtä kuin henkilöt, joilla on voimakas tunneside esimerkiksi mobiilipeliin, elokuvaan, rockbändiin, jalkapalloseuraan, sarjakuvahahmoon, näyttelijään tai korubrändiin. Toinen merkittävä piirre kohdemarkkinoilla on digitaalisuus. Olemme globaaleilla markkinoilla, jossa kuluttajat ovat tottuneet kuluttamaan lähes kaiken digitaalisena. Me tarjoamme heille digitaalisen kokemuksen muuttamista fyysiseksi tuotteeksi."

Finnveran yrittäjälaina on vahvistanut omaa pääomaa. Tekesin Kansainvälisen kasvun suunnittelun rahoituksella yritys toteutti selvityksen liiketoiminnan laajentamisesta kansainväliseksi. Tuotekehitysrahoituksella rakennettiin verkkokauppa.

"Ilman Tekesin rahoitusta verkkokauppa ei olisi toteutunut."

200 miljardin markkina

Perinteiset fyysiset tavarat ja tuotteet tulevat digitaaliseen jakeluun ja tuotantoon. Näköpiirissä on sama murros oheistuotteiden liiketoiminnassa kuin musiikin, television ja elokuvien jakelussa – haasteineen ja mahdollisuuksineen.

"Leluteollisuuden ja erilaisten viihteen sekä pelien oheistuotteiden globaali arvo oli vuonna 2013 noin 200 miljardia dollaria. Kasvava osa siirtyy lähivuosina valmistettavaksi 3D-tulostuksella ja jakelualustana ovat verkkokaupat. 10 vuotta sitten olisi ollut puhdasta scifiä ajatella, että maasta lähetetään sähköpostilla tiedosto kansainväliselle avaruusasemalle, jossa se tulostetaan aseman varaosaksi tai että ihmiselle tulostetaan uusi leukaluu. Tänään se on todellisuutta. Ehkä muutaman vuoden päästä tulostetaan elävää lihaskudosta tai lääkeprintteri tulostaa lääkkeet kotona. Muutaman vuoden sisällä kotitulostimetkin yleistyvät."

Kari Voutila näkee 3D Online Factoryn viiden vuoden päästä edelleen Kuopiossa. Visio on, että Launzer.com on yksi johtavista globaaleista pelureista peliteollisuuden ja viihteen digitaalisilla oheistuotemarkkinoilla. Ja että verkkokaupan moottori on monistettu muillekin toimialoille.

Kuva: 3D Online Factory

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus