Piilaakso Calling: Consumer Electronics Show CES 2015

26.1.2015

Las Vegasissa järjestettävät vuosittaiset CES 2015 -kulutuselektroniikkamessut (Consumer Electronics Show) keräsivät tammikuun alussa jälleen paikalle yli 170 000 messuosallistujaa ja 3600 näytteilleasettajaa, jotka esittelivät yli 20 000 tuotetta. Suomalaisia firmoja oli mukana tänä vuonna 16. Käytävillä ja sessioissa kuultuja trendisanoja olivat "autonomous vehicles", "connected cars", "virtual reality", "Internet of Things" ja "wearables". Suomalainen Hi Wifi valittiin yhdeksi CES 2015 Innovation Honoree -voittajaksi.

Team Finland oli mukana yhteystyössä Nordic Innovation Housen kanssa, joka tarjosi messupaketin suomalaisille yrityksille. Paketti sisälsi pääsyn konferenssiin, neuvottelutilojen käytön, lisämateriaalia sekä osallistumisen verkottumistapahtumiin. Nordic Innovation House on Piilaaksossa toimivien pohjoismaisten business support -yhteishanke. Mukana olevat organisaatiot ovat Team Finlandin lisäksi Innovation Norway, Innovation Center Denmark ja Ruotsin Vinnova. CESiin osallistuvat suomalaiset yritykset olivat: Beddit, Elektrobit, Emfit, Golla, Haltian, Hi Wifi, Idean (walking ständi – kiersivät asiakkaita perinteisen ständin sijaan), Kiosked, LoudBy (Sonic Force), Muvika, Nokia (Here), Oviku, Polar, PulseOn, Tuxera ja V1bes. Yrityksistä Beddit, PulseOn ja V1bes ovat olleet mukana joukkorahoituskampanja Indiegogossa.

Suomalaiset yritykset kokivat CESin pääosin positiiviseksi, mutta tuotelanseeraukselle se on haastava ympäristö suuren tuotetarjonnan vuoksi. Polarin tuoteryhmäjohtaja Marco Suvilaakso totesi: "CES on erityisen hyödyllinen pienille yrityksille partnerointiin. Osallistuminen CESiin on kannattava investointi ja USA:ssa kannattaa olla vähintään viikko tapahtuman jälkeen, jotta on mahdollisuus tapaamisille myös jälkikäteen".

CESin kohokohdat

Audi oli ajattanut automaattisen autonsa San Franciscosta Las Vegasiin. Auto totteli älykellon antamaa käskyä tulla paikalle. Virtual reality -laseja tekevän Oculuksen julkaisupäivä kuluttajille ei ole vielä tiedossa, mutta se keräsi selvästi pisimmän jonon Games -hallissa.
"Internet of Things – IoT" ja "Smart Home" saralla ei ollut puutetta älykkäistä laitteista. Ovilukoista, ympäristäyställisistä kodinkoneisiin ja kaartuvaan 4K-televisioihin, jotka olivat ohuempia kuin iPhone 5. Samsungin 3D-televisiota pystyy katsomaan ilman lisälaseja. Intelin mukaan IoT tulee kattamaan vuoteen 2020 mennessä yli 50 miljardia laitetta.

Puettavaa elektroniikkaa (wearables) julkaistiin tänä vuonna yli 100. Misfit + Swarovskin sekä Guess + Martianin kellot olivat jatkoa viime vuoden Tory Burch + FitBit -julkistukselle, jossa muotibrändi ja wearable tekevät yhteistyötä.

Apple loisti poissaolollaan, mutta ei suinkaan mediassa. Huhuja liikkui Apple Watchin julkaisupäivämäärästä ja uudesta 12 tuuman MacBook Air:sta. Läsnäolollaan taas kiinnittivät kyllä kunnioitettavasti huomiota ennätysmäärä kiinalaisia yrityksiä: 871!

Ericssonin Consumerlab esitteli 10 kuuminta kuluttajatrendiä:
1. The Streamed Future
2. Helpful Homes
3. Mind sharing
4. Smart Citizens
5. The Sharing Economy
6. The Digital Purse
7. My Information
8. Longer Life
9. Domestic Robots
10. Children Connect Everything

Nämä kuvaavat hyvin esillä ollutta tarjontaa. Trendien otsikot ovat eri sessioissa kuultujen esitysten hengenmukaisesti ihmis-ja käyttäjäkeskeisiä. Teknologia oli puheissa taka-alalla ja korostus oli kokemuksissa, käytön helppoudessa ja hyödyissä. Sharing Economy on yksi vahvoista trendeistä, mutta sen tunnetuimmat toimijat Uber ja Airbnb eivät jättitapahtumaan osallistuneet.


Teksti: Tonxu & Tiina Tanninen-Ahonen, Tekes Piilaakso
Kuvat: Tonxu

comments powered by Disqus