Peliteknologiasta apua ikääntyville

12.2.2015
Urheilukisoja, vanhoihin valokuviin perustuvia muistipelejä tai videopuheluita ystäville ja sukulaisille. Peliteknologia voi tarjota ikääntyvien elämään paljon positiivisia virikkeitä ja suomalaisyrityksille globaaleja kasvumahdollisuuksia, selviää Turussa viime keväänä käynnistyneessä Gamified Solutions in Healthcare -tutkimusprojektissa.

EsittelytilannekuvaKonsolipelillä toteutettu kuntoilu vanhainkodissa olisi kuulostanut vielä muutama vuosi sitten lähes utopialta, mutta on käynyt toteen jo muutamalla paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Samalla se on aktivoinut vanhuksia liikkeelle sohvalta tai punkanpohjalta, tuonut päiviin uutta ohjelmaa ja virkistänyt mielialoja.

Tempausten taustalla on Turun Ammattikorkeakoulun viime keväänä käynnistämä ja Tekesin Innovaatiot sosiaali- ja terveyspalveluissa -ohjelman rahoittama tutkimusprojekti, jossa ovat mukana Turun yliopisto, Turun kaupunki, Attendo, Puuha Group, startup-yritys GoodLife Technology sekä joukko japanilaistutkijoita.

Muistijumppa koukuttaa

Turku AMK:n peliteknologian yliopettaja Mika Luimulan mukaan Gamified Solutions in Healthcare -projektin tulokset ovat olleet jo nyt lupaavia.

"Vanhuksille suunnatun teknologian avainasioiksi nousevat aktivoiminen ja ennaltaehkäisy. Alkukankeuden jälkeen pelaaminen on alkanut kokeilukohteissa kummasti koukuttaa", Luimula naurahtaa.

Peliteollisuudelle ja helppokäyttöistä teknologiaa kehittäville yrityksille trendi tarjoaa aivan uuden markkinan. Pohjoismaissa ja Euroopassa pelillistämiseen suhtaudutaan vielä hieman varauksellisesti, mutta Aasiassa ja etenkään Japanissa näitä ennakkoluuloja ei enää ole.

"Peliteollisuuden kannalta kyse on lopulta varsin pienistä muutoksista jo valmiisiin tuotteisiin. Aarteenetsintä voidaan muuttaa marja- tai sienireissuksi ja polkupyörä vaikkapa potkukelkaksi", Luimula lisää.

Huippuosaaminen uuteen käyttöön

Kotkalaisen, helppokäyttöistä teknologiaa kehittävän GoodLife Technology toimitusjohtaja Henrik Jürgens on samoilla linjoilla. Markkinoilla on jo nykyisellään pelitarjontaa, joka on käännettävissä kuntoutuskäyttöön.

"Peli- ja etenkin liikkeentunnistusteknologia ovat viime vuosina kehittyneet pitkin loikkauksin. Nyt tätä formulatason osaamista pitää vain oppia hyödyntämään perinteisen markkinan ulkopuolella", itsekin pitkän peliteollisuustaustan omaava Jürgens painottaa.

Ikäihmisillä suurin jarru on useimmiten laitteiden käyttämisessä ja käyttöönotossa. Monelle vanhukselle esimerkiksi television käynnistäminen ja kanavan valinta voi olla hankalan kaukosäätimen vuoksi ylivoimaista.

"Liike- ja puheohjauksen vieminen arkisiin apuvälineisiin tarjoaa tällä alueella valtavasti kehitysmahdollisuuksia. Meille tämä projekti on tarjonnut oivallisen tutkimus- ja yhteistyöverkoston tuotekehitykseen", Jürgens kiittelee.

Toukokuussa työn hedelmiä esitellään myös suuremmalle yleisölle, kun matka vie Singaporen terveysteknologia-tapahtumaan.

Lisätietoja

Yliopettaja Mika Luimula
Turun Ammattikorkeakoulu
mika.luimula(at)turkuamk.fi

 

Teksti: Timo Sormunen, Recommended Finland Oy
Kuva: Paula Pitkäkangas/Turku AMK

Pia Mörk
comments powered by Disqus