Myanmar avautuu bisnekselle

4.3.2015
Myanmarissa on eletty kahden viime vuoden ajan optimismin ja sijoitushuuman vallassa. Maan avautumisen jälkeen vuonna 2013 maa kohosi neljänneksi suosituimmaksi sijoituskohteeksi Aasiassa.

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren johtama yritysvaltuuskunta vieraili helmikuun alussa Myanmarissa selvittämässä maan avautuvia liiketoimintamahdollisuuksia. Tekesistä mukana oli Sari Arho Havrén, joka vastaa Team Finland Future Watch -työstä Aasiassa. Hän on koonnut havaintoja Myanmarin nykytilasta, tulevaisuuden näkymistä ja niiden merkityksestä yrityksille.

Bottom of the pyramid

Myanmarin avautumisen jälkeen 2012 maassa on eletty optimismin ja sijoitushuuman vallassa. Ulkomaalaisia sijoittajia ryhtäsi maahan, ja Myanmar kohosi neljänneksi suosituimmaksi sijoituskohteeksi Aasiassa vuonna 2013. Vuonna 2014 sijoitus putosi kahdenneksitoista.

"Tilanne ei kuitenkaan näyttäisi olevan synkkenemään päin. Myanmar lähtee pohjalta, ja siksi kasvuluvut ovat hyvät. Jos kaikki menee hyvin, BKT kasvu voi seurata jopa yli 7 prosentin käyrää vuoteen 2020 saakka", Sari Arho Havrén arvelee.

"Bottom of the pyramid" on osoittautunut selkeäksi liiketoimintamahdollisuudeksi Myanmarissa. Tähän voi liittyä esimerkiksi sähköistäminen pienessä mittakaavassa.

"Käytännössä kaikilla aloilla tarvitaan apua ja modernisointia. Monilla suomalaisilla yrityksillä on kokemusta tällaisista alkupään kehityshankkeista ja toimimisesta haastavissa olosuhteissa", Arho Havrén sanoo.

Myanmarin hallituksen prioriteettilista näyttää seuraavalta:
1) Energia, sähköntuotanto ja -jakelu
2) Vesihuolto
3) Maataloustuotanto, maatalouden modernisointi
4) Taloudelliset struktuurit, rahoi-tusala, pankkijärjestelmä
5) Koulutus ja terveydenhuolto
6) Turismi
7) Luonnonvarojen hallinta

Maa näyttää tarjoavan valtavasti mahdollisuuksia niille yrityksille, jotka osaavat ja tuntevat kansainväliset rahoitusmahdollisuudet rahoituspaketin rakentamisen näkökulmasta.

"Suomalaisilla on valtavasti osaamista, jolle Myanmarissa on suoraa kysyntää, ei ainoastaan tarvetta, kunhan vain rahoitus pystytään järjestämään."

Bisnespartnerin löytäminen Myanmarissa voi olla haaste. Maassa on oligarkeja (tycoons), rikkaita miljardöörejä, jotka ovat usein monialayrittäjiä. He voivat tehdä liiketoimia suoraan, mutta mielenkiinto kohteisiin voi lopahtaa, kun on monta rautaa tulessa. Toiseksi partneri voi olla hallitus, virkamieskunta tai lukuisat armeijan entiset tai nykyiset upseerit. On myös hyvä ymmärtää, että kaikkiin ulkomaalaisiin investointeihin tarvitaan presidentin hyväksyntä.

"Varsinaista keskiluokkaa ei ole, on vain poliittinen eliitti sekä toisaalta valtava määrä köyhiä. Yli puolella, jopa 70 % ihmisistä ei ole sähköä."

"Analysoitaessa markkinaa on mietittävä tarkasti loppuasiakasta. Esimerkiksi kiinalaiset ovat tuhonneet maineensa Myanmarissa myymällä sinne sopimattomia tuotteita tai niin huonolaatuisia tuotteita, että paikallinen väestö on kokenut tulleensa huijatuksi", Sari Arho Havrén kertoo.

Eeva Landowski
comments powered by Disqus