Löytyykö Yhdysvalloista uusia markkinoita?

1.6.2015
Tähän kysymykseen saa vuoden loppuun mennessä vastauksen yli kymmenen suomalaista pk-yritystä. Ne ovat mukana Tekesin ja UCLA-yliopiston arvostetussa Global Access -ohjelmassa.

GAP-ohjelmassa pk-yritykset saavat kattavan liiketoimintasuunnitelman Yhdysvaltojen markkinoille. Sen tekevät liike-elämässä vuosia toimineet alansa ammattilaiset, jotka täydentävät osaamistaan maailman huippuyliopistojen MBA-tutkinnolla. Lopputyönään he tekevät yrityksille liiketoimintasuunnitelman, jonka pohjalta yritys voi päättää uusille markkinoille menosta. UCLAn bisneskoulu Anderson School of Management on yksi maailman arvostetuimmista.

Puolen vuoden tiiviin työskentelyjakson aikana yritys työstää yhdessä tiimin kanssa liiketoiminnan toteutettavuusanalyysin, markkinatutkimuksen ja markkinointistrategian, liiketoimintasuunnitelman (mm. fokusointi, verkottuminen) ja menetelmän näiden seurantaan ja jälkihoitoon. Tekes voi rahoittaa GAP-ohjelmaan osallistumisen kustannuksia.

Suomalaisia yrityksiä on osallistunut GAP:iin yli 170 ja kokemukset ovat olleet erinomaisia.

Tampereelta tuleva Yepzon tuottaa paikannuslaitteita ja -palveluja. Suurin markkina on tällä hetkellä Eurooppa, jossa tärkeimpiä maita ovat Suomi, Viro, Italia, Espanja ja Saksa. Aiempaa suoraa kokemusta Yhdysvaltojen markkinasta ei ole, mutta Yepzonilla on kumppanuus USA:ssa olevan, paikallista kokemusta omaavan toimijan kanssa.

"GAP-ohjelmasta tavoittelemme hyvää markkinainfoa kahdesta näkökulmasta; minkä kanavan kautta myymme ja millä markkinointikärjellä. MBA-tiimiltä toivomme aktiivista otetta ja ehdottomasti käytännönläheisyyttä. Vähemmän tilastoja ja enemmän suoraa tietoa potentiaalisista asiakkaista", kertoo toimitusjohtaja Otto Linna.

Apua yritysostojen hallintaan

Helsinkiläisen Midaxon kansainvälisesti palkittu pilvipohjainen ohjelmistoalusta helpottaa yritysostojen systematisointia ja ohjausta sekä muita mutkikkaita liiketoimintaprosesseja. Midaxo auttaa yritysostoammattilaisia ostokohteiden arvioinnissa ja integraation toteutuksessa. Esimerkkejä käyttökohteista ovat sopimusten ja vakuutusten hallinta. Asiakkaina on useita maailman suurimpia yrityksiä, kuten HP ja Danfoss. Tärkein kohdemarkkina on jo Yhdysvalloissa.

"Asiakkaamme ovat pääasiassa Yhdysvalloissa. Midaxon Pohjois-Amerikan tytäryhtiö, Midaxo, Inc. sijaitsee Walthamissa, Massachusettsissa. Meillä on myös toimihenkilöitä sekä Helsingissä että Bostonin alueella", sanoo markkinoinnista vastaava Ana Hasbun.

GAP-ohjelmasta Midaxo hakee tarjonnan laajentamista – strategian hiomista, uutta liiketoimintapotentiaalia ja päivitettyä liiketoimintasuunnitelmaa seuraavien 2–3 vuoden ajalle.

"Toivomme MBA-tiimiltä, että saamme työskennellä innokkaiden ammattilaisten kanssa, jotka ovat kiinnostuneita pilvisovelluksista, yritysprosessiohjelmistoista sekä kansainvälisestä ja monikulttuurisesta yhtiöstä. Toivomme molemmille osapuolille hyödyllistä ja tuottavaa oppimiskokemusta."

Kylmäsäilytyksen erikoisosaaja

Tuusulalainen Icebridge valmistaa sähköttömiä jäähdytysratkaisuja lentoyhtiöille sekä raideliikenteeseen. Tärkeimmät nykyiset markkinat ovat Eurooppa sekä Lähi-Itä.

"Olemme tehneet myyntityötä USA:n lentoyhtiöihin toistaiseksi ilman merkittäviä tuloksia. Olemme myös kartoittaneet sikäläisiä lentomarkkinoita ja todenneet ne potentiaalisiksi. Perustimmekin jo tytäryhtiön Yhdysvaltoihin tulevaisuuden toimintaa silmällä pitäen", kertoo perustaja ja toimitusjohtaja Jarmo Aurekoski.

GAP-ohjelman myötä yritys tavoittelee perusteellisista näkemystä USA:n markkinoiden mahdollisuuksista sekä potentiaalisten uusien liiketoiminta-alueiden kartoittamista.

"Toivomme saavamme MBA-tiimiltä uudenlaisia lähestymis- ja ajattelutapoja konseptimme jalkauttamiseen. Sekä laajan ja realistisen käsityksen mahdollisuuksistamme toimia USA:ssa ja uusien tuotteiden tai konseptien kehityssuuntia."

GAP 2015 -ohjelmassa ovat mukana suomalaiset pk-yritykset Enegia Group, Digital Foodie Oy, Haltian Oy, Temet Oy, Midaxo Oy, Oy Vallila Collection Ab, Yepzon Oy, Icebridge Oy, Vincit Oy, Conmio Oy, OptoFidelity Oy, Roidu Oy, Rockway Oy.

Lue lisää

Kuva: Icebridge

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus