Joukkorahoitus on markkinointia

25.11.2015
Joukkorahoituskampanjoiden rooli laajenee rahoituksen hankkimisesta uusien tuotteiden markkinointikanavaksi ja tavaksi saavuttaa uutta asiakaskuntaa.

"Joukkorahoitus tulee olemaan osa markkinoillemenoa myös isoilla yrityksillä", uskoo Anastasia Emmanuel, joukkorahoitusalusta Indiegogolta. Emmanuel puhui Helsingissä Slushin yhteydessä järjestetyssä joukkorahoitustilaisuudessa marraskuussa.

Pienten yritysten ei kannata kuitenkaan olla huolissaan:

"Jos GE toteuttaa joukkorahoituskampanjan se tuo huomiota joukkorahoitusalustoille ja auttaa koko ekosysteemiä", Emmanuel sanoo.

Anastasia Emmanuelin vinkit hyvään kampanjaan

Ennen joukkorahoituskampanjaa yleisö on saatava innostumaan. Emmanuelin kokemuksen mukaan parhaimpia joukkorahoituskampanjoita suunnitellaan kolmesta kuukaudesta puoleen vuoteen ja yhteisöä kampanjan ympärille kerätään hyvissä ajoin.

"Kampanjan myyntipuheen pitää olla täydellinen. Kiinnostuksen herättämiseksi aikaa on vain 20 sekuntia. Kerro loistava tarina, käytä grafiikkaa, älä tuhlaa aikaa ja ole proaktiivinen."

Kun kampanja alkaa, työ alkaa alusta.

"Kerro aktiivisesti kampanjan etenemisestä, hyödynnä sosiaalista mediaa huomion saamiseksi, kysy tukijoiltasi mielipiteitä - he ovat tuotteesi potentiaalisia markkinoijia - ja käytä sähköpostia. Sähköposti hyvin valituille ryhmille on tehokkain markkinointikanava."

Uusi suomalaisille räätälöity joukkorahoitusopas

Tekes julkaisi kasvuyritystapahtuma Slushin yhteydessä suomalaisille suunnatun oppaan joukkorahoituksen käytännön kysymyksistä. Oppaassa esitellään Suomessa käytetyimmät joukkorahoituksen muodot, annetaan lisävinkkejä ja kerrotaan suomalaisten yritysten kokemuksia joukkorahoituksen hyödyntämisestä.

 

Katso Indiegogon Anastasia Emmanuelin puheenvuoro

Eeva Landowski
comments powered by Disqus