Fujitsu World Tour 2015 - Kohti ihmiskeskeistä tietoyhteiskuntaa

24.4.2015
Miten valjastat teknologian liiketoimintasi kasvumoottoriksi?
Entä mitä Fujitsun visio Human Centric Innovation tarkoittaa suomalaisille organisaatioille?

Miten saamme Suomen takaisin huipulle tietotekniikan hyödyntämisessä? Lastenkirjailija ja Suomen Digital Champion Linda Liukas ravisteli meitä tästä aiheesta otsikolla "Suomi lagaa digitalisaatiossa – miten devaamme itsemme takaisin ykköseksi?"
Mietin, olenko oikeassa paikassa, enhän minä ole mikään diginatiivi, pikemmin päinvastoin.

Päivän juontaja, André Noël Chaker, aloitti viittaamalla tutkimukseen, joka kertoo, että suomalaisilta yrityksiltä puuttuu johtamista ja rohkeutta. Toisin kuin ruotsalaiset, olemme mieluummin seuraajia kuin edelläkävijöitä. Siksi siis Suomi tarvitseekin 5 000 000 johtajaa.

Linda Liukas kertoi, miten pieni ihminen, jokainen meistä voi oppia, kun vain haluaa. Uusien asioiden oppiminen voi olla hauskaa, jos pystyy luopumaan ennakkoluuloistaan ja kuvittamaan tekemistä. Tekemiseen tarvitaan oikea focus ja tavoitteet. On otettava asiakkaat ja organisaatio mukaan tekemiseen, pitää tehdä nopeita kokeiluja (ne kun eivät maksa melkein mitään), pitää saada nopeasti jotakin aikaa. Aina ei tarvitse tehdä paljon, mutta sen mitä tekee, on tehtävä hyvin. Jotta Suomeen voidaan luoda uusia työpaikkoja, tarvitaan tolkuton määrä uusia yrityksiä. Vain kasvuyritykset, joissa synnytetään uutta bisnestä pystyvät työllistämään lisää väkeä. Josko yrityksissä voitaisiin miettiä kustannusten vähentämisen sijasta enemmän uusien bisnesmahdollisuuksien löytymistä? Fujitsu Finlandin toimitusjohtaja Henry Nieminenkin sanoi, että kaikki on ihmisistä kiinni.

Aamupäivän päätteeksi paneelissa keskusteltiin kyberturvallisuudesta, Saako Suomen polvilleen vartissa? Joukko asiantuntijoita pohti mm. Miksi kyberturvallisuus koskettaa meitä jokaista? Kyberhyökkäyksiin varautuminen yrityksissä osana riskienhallintaa – miten hakkereilta voi suojautua? He olivat yksimielisiä siitä, että varautumisaste paranee jo huomattavasti kun jokainen meistä hoitaa tietoturvan omalta osaltaan.

Iltapäivällä kuuntelin Lean and Digitalized Business sessiota. Glen Koskela, CTO & New Business Development, Nordic Fujitsu konkretisoi mitä digitaalisuus on." Digitaalinen talous on jotakin muuta kuin nykyisen bisneksen optimointia", hän kertoo. "Kysymys ei ole tuotteista vaan niihin liitetyistä palveluista. Digitaalinen palvelu tuottaa lisäarvoa asiakkaalle. Ellei näin ole huomaamme, että joku muu tarjoaa asiakkaalle parempaa arvoketjupositiota."

Frans Westerlund, CIO, Fiskars painottaa omassa puheenvuorossaan, että CIO=IT-johtajan tehtävänä on johtaa ihmisiä ja osaamisia. Tässä keskeisiä osa-alueita ovat mm. innovaatiot ja inspiraatiot, halu olla mukana luomassa bisneksen kanssa digitaalista visiota ja strategiaa, luoda digitaalista kulttuuria ja uusia työnteon tapoja. Tarvitaan vahva luottamus johdon ja taloushallinnon välillä muuten asioita ei voi viedä eteenpäin.

Fujitsun järjestämässä tilaisuudessa Finlandia-talossa oli parisen tuhatta digitaalisuudesta ja ihmisestä kiinnostunutta liiketoiminnan ja tietohallinnon johtajaa ja ammattilaista. Puheensorina täytti puheenvuorojen väliset taukotuokiot. Nämä ihmiset ovat täällä oppiakseen ja verkostoituakseen. Niin minäkin. Kannattaa olla paikalla vaikka aluksi yhteyttä ihmettelinkin. Puhumme samasta asiasta – Suomi tarvitsee 5 000 000 johtajaa www.tekes.fi/liideri/kampanja.

Fujitsu world tour 2015

Nuppu Rouhiainen

comments powered by Disqus