Suomalaisista peleistä tuli miljardien arvoista liiketoimintaa

7.9.2015
Kotimaisen peliteollisuuden kasvuvauhti on ollut päätähuimaavaa. Tekesin rahoitus ja verkostot sekä rahoituksen pääomasijoituksia houkuttava vaikutus on ollut pelialalle erittäin tärkeää.

Vuonna 2004 Suomen peliteollisuuden liikevaihto oli 40 miljoonaa euroa ja alan yritykset työllistivät noin 600 henkeä. Tänä päivänä 260 yritystä työllistää 2 500 henkeä ja liikevaihto on rikkomassa kahden miljardin euron rajan. Esimerkiksi vuonna 2013 pelialan liikevaihto muodosti 10 prosenttia koko Suomen ICT-alan liikevaihdosta.

Tekes käynnisti keväällä 2012 pelkästään pelialalle suunnatun ohjelman, Skene – Games Refueled. Tavoitteena on parhaiden suomalaisten peliyritysten liiketoiminnan pitkäjänteinen kehittäminen. Ohjelmassa on rahoitettu yritysten kehitysprojekteja noin 30 miljoonalla eurolla. Yritykset ovat itse investoineet Skenen projekteihinsa 28 miljoonaa euroa.

Skenen aikana globaalit peliyritykset, kuten EA, Ubisoft ja Unity, ovat rantautuneet Suomeen. Suurin osa alan yrityksistä keskittyy mobiilipeleihin, mutta konsolit ja PC ovat myös hyvin edustettuna. 20-vuotias Remedy esimerkiksi julkaisee ensi keväällä Suomen historian arvokkaimman viihdetuotannon Xbox One -konsolille.

Merkittävää hyötyä Suomelle

"Skenen toiminnan aikana pelkästään suoria pääomasijoituksia suomalaisiin peliyrityksiin on tullut lähes 70 miljoonaa euroa. Jokainen Tekesin peliyrityksiin laittama euro on tuonut yhteiskunnalle 6–24 euroa. Verotuloja on tullut satoja miljoonia euroja", kertoo Skenen päällikkö Kari Korhonen.

"Kokosimme grafiikkaa siitä, miksi Tekes rahoittaa peliyrityksiä, keitä rahoitamme ja miten rahoitamme. Tekesin rahoitus on aina suomalaisen veronmaksajan sijoitus nopeasti kasvavaan kotimaiseen yritykseen alalla, jossa meillä on paljon huippuja. Toistakymmentä peliyrityksistä tekee yli miljoonan euron liikevaihtoa. Rahoituksen tuloksena odotetaan verotuloja, korkean teknologian työpaikkoja ja sellaista huippuosaamista, jota ei noin vain kopioida muualle. Siksi rahoitamme vain parhaita kehitysprojekteja ja aina vain osan projektin kustannuksista. Viidennes rahoitusta hakevista firmoista saa rahaa."

Rahoitetut projektit ovat kohdistuneet esimerkiksi pelimoottorin, pelinkehitystyökalujen tai uudenlaisten jakelualustojen kehitykseen. Skenessä on rahoitettu myös älykellopelien, sarjakuvien ja pelien yhdistelmän, episodipohjaisten pelien ja työhyvinvointipelien kehittämistä. Rahoituksen lisäksi Skene on järjestänyt vuosittain verkostoitumistapahtumia ja pitchaus-tilaisuuksia.

Rahoitusta peliliiketoiminnan kehitykseen

Suomalaisen Seriouslyn mobiilipeliä Best Fiendsiä on ladattu yli 15 miljoonaa kertaa ja se on saatavilla myös Applen älykellolle. Peli on tuottanut yli 11 miljoonaa euroa liikevaihtoa ja pääomasijoituksia Seriously on kerännyt 20 miljoonaa euroa.

"Tekesin rahoituksella olemme kehittäneet teknologiaamme ja nopeuttaneet kansainvälistymistä merkittävästi. Rahoituksen avulla on kehitetty esimerkiksi analytiikkaa ja käyttäjäseurantaa. Olemme voineet vahvistaa kilpailukykyämme erittäin kovassa mobiilipelikentässä", kertoo Seriouslyn perustaja ja luova johtaja Petri Järvilehto.

Järvilehdon mukaan Tekesin rooli suomalaisen peliteollisuuden tukijana on ensiarvoisen tärkeä. Ei pelkästään start-upeille, vaan myös kokeneemmille yrityksille. Supernopeasti muuttuvalla pelialalla kokeneidenkin yritysten on jatkuvasti keksittävä itsensä uudelleen ja kehitettävä uusia liiketoimintamalleja. Tekesin rahoitus houkuttaa myös yksityisiä pääomasijoituksia.

Elämä Skenen jälkeen

"Skene päättyy tänä vuonna, mutta varmaa on se, että Tekes jatkaa peliliiketoiminnan kehityksen rahoitusta. Parhaille pelinkehitysprojekteille on aina rahoitusta. Suomen maine maailmalla pelinkehityksen to be -paikkana on vankka. Se tuo meille parhaat osaajat ja kiinnostaa sijoittajia", Korhonen sanoo.

Korhonen muistuttaa rahoituksen hakemista miettiviä: "Yritys pystyyn, vakuuttava liiketoimintasuunnitelma kasaan, hyvä tiimi sitä toteuttamaan ja rahaa on löydyttävä myös omasta taskusta."

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus