Paikkatietosovelluksella ihmisten kokemukset suunnittelun tueksi

30.10.2015
Uudet kanavat, kuten sosiaalinen media on innostanut ihmisiä osallistumaan ja antamaan palautetta myös oman elinympäristönsä kehittämiseen liittyen. Parhaimmillaan palaute voi olla todella hyödyllistä esimerkiksi kaupunki- tai kiinteistösuunnittelijoille. Valitettavasti saatu palaute on vain harvoin ollut sellaisenaan suoraan päätöksenteon hyödynnettävissä.

Mapitan avainhenkilöt näkivät tässä haasteen, johon he tarttuivat jo vuonna 2005. Neljä kaupunkisuunnittelun ja elinympäristökokemusten tutkijaa mietti, entäpä jos ihmiset voisivatkin merkitä kokemuksiaan kartalle siten, että ne olisivat aidosti kaupunkisuunnittelun käytettävissä.

Ideaa edistettiin tutkimushankkeena, mutta pian kävi selväksi, että paikkatietokyselyille on laaja tarve kaupunkisuunnittelussa. Aika oli otollinen innovaation kaupallistamiseksi Maptionnaire-palveluksi, joka on ollut myytävä tuote nyt noin neljä vuotta.

Mapitan tiimi Anna Broberg, Sakari Ellonen, Timo Hämäläinen ja Maarit Kahila on alan tutkimuspiireissä maailmalla tunnustettu asiantuntijajoukko. Toimitusjohtaja Anna Broberg mainitsee, että Maptionnairen kehittämisessä on käytetty todella paljon työtunteja palvelun käytettävyyden hiomiseen sekä siihen, että palvelu toimii kaikissa mobiililaitteissa.

Mihin Maptionnaire-palvelun erinomaisuus perustuu?

”Paikkatietosovellus Maptionnairen ansiosta suunnittelija pääsee käsiksi ihmisten kokemustietoon. Asiakas määrittelee itse mitä hän kysyy, joten silloin hän myös saa päätöksenteossa hyödynnettävissä olevaa tietoa. Maptionnaire luo pohjaa erilaisten suunnitteluprosessien toteuttamiselle. Sen hyödyntäminen lisää luottamusta, parantaa läpinäkyvyyttä sekä laatua, saa aikaan parempia tuloksia, nopeuttaa prosesseja ja vähentää esimerkiksi kaavoihin liittyviä valituksia.”

”Kaupungin ei välttämättä tarvitse tarjota kaupunkisuunnitteluun liittyvää vuorovaikutuskanavaa kaupunkilaisille. Paikkatietokyselyllä on kuitenkin suuri vaikutus, sillä se voi tuoda kaupungin kassaan kustannussäästöjä. Asiakkaamme, jotka ovat hypänneet kelkkaan ja alkaneet käyttämään paikkatietosovellusta, ovat todenneet että paluuta vanhaan ei enää ole. Paikkatietokysely tuo sellaisia tietolähteitä ja tietoa käyttäjien kokemuksista, joihin ei mitenkään muuten pääse käsiksi.”

”Kuuntelemme herkällä korvalla asiakaspalautetta. Meillä on tyytyväisiä asiakkaita, mutta samaan aikaan teemme tiukasti kehitystyötä asiakkaidemme palautteen perusteella. Toimimme todella ketterästi ja voimme nopeasti nostaa uusia tarpeita kehitysprioriteetteihin.”

”Olemme halunneet tehdä palvelustamme ’mummon mentävän’. Työkalun pitää olla niin helppo, että sen voi ottaa käyttöön ilman koulutusta pienellä tuella. Tämä mahdollistaa palvelun skaalautuvuuden.”

”Viimeksi teimme tiivistä kehitystyötä sen eteen, että saimme tuotua kiinteistöjen pohjapiirroksia meidän järjestelmään. Sisätilapaikannus on iso juttu ja se tulee avaamaan paljon uusia näkymiä vaikkapa lentoasemien, kauppakeskusten tai yliopistojen sisätilakartoitukseen.”

Millaista kansainvälistä yhteistyötä etsitte?

”Maptionnaire-palvelulle on käyttöä kaikkialla, joten tavoitteenamme on tehdä se kansainvälisesti tunnetuksi. Toistaiseksi olemme panostaneet eniten Hollannin markkinoille. Nyt olemme kääntäneet katseemme myös Etelä-Eurooppaan.”

Lisätietoja

Anna Broberg, toimitusjohtaja, puh. 050 538 8809, anna.broberg(at)mapita.fi
www.mapita.fi

Mapita on mukana Smart City Expo World Congress 2015 -tapahtumassa, joka järjestetään 17.–19.11.2015 Barcelonassa Espanjassa. Poikkea Suomen paviljongissa ja tutustu Smart City -osaamiseemme!
www.smartcityexpo.com

Mapita osallistuu Tekesin Fiksu kaupunki -ohjelmaan.

Eero Lukin
comments powered by Disqus