Vinkit menestyvään digilehteen – norjalainen digivelho puhuu myös Mediapäivässä

13.11.2015
Digilehden tuominen menestyksekkäästi printin rinnalle on haasteellista. Norjassa siinä on onnistuttu liput liehuen, sillä digitaalinen TU.no-lehti on kasvattanut yksittäisten viikkokävijöidensä määrää peräti 500 prosentilla viimeisten kolmen vuoden aikana. Kunnia tästä kuuluu toimittaja Svein-Erik Holelle, joka puhuu aiheesta myös Mediapäivässä 25.11.

Aikaa kestävä, laadukas sisältö, jonka netin hakukoneet löytävät helposti. Se on Svein-Erik Holen mielestä avain menestyvään digilehteen.

- Digilehdet eivät toimi, jos ne tehdään suoraan printtilehden pohjalta. Koko paketti pitää ajatella uudelleen, sillä ihmiset lukevat lehteä eri tavalla eri kanavissa. Heidät pitää tavoittaa oikeassa kanavassa juuri oikealla tavalla, Hole sanoo.

Digilehtien sisältöä voi hyödyntää myös sosiaalisessa mediassa. Uusien lukijoiden kiinnostus puolestaan herää uudenlaisella tarinankerronnalla ja uusilla formaateilla.

Svein-Erik Holen vinkit printin ja digin onnelliseen liittoon:

1. Printtikin voi menestyä

Mainostajat tavoittelevat kohdeyleisöjään muissakin kanavissa kuin printissä, joten mainostulot hajaantuvat. Myös lukijat saavat tietoa ja lukijakokemuksia muualta kuin printistä.
- Nykyinen trendi on haaste printtilehdille. Menestyvän printtilehden pitää tuottaa todella laadukasta sisältöä – samanlaista, josta ihmiset ovat valmiita maksamaan verkossa. Parhaat lifestyle-lehdet tulevat säilymään vielä pitkään.

2. Mieti koko paketti uudelleen

Digilehti tarjoaa tiedon ja uudenlaisten lukijakokemusten lisäksi myös interaktiivisuutta. Lehti pitääkin suunnitella kokonaan uudelleen, kun printin rinnalle tuodaan digiversio.
- Digitaalisella lehdellä pitää olla selkeä identiteetti ja rooli sekä uniikkia sisältöä, sillä kaiken muun voi löytää mistä vain nopeammin ja ilmaiseksi. Kustantajien pitäisi uskaltaa ajatella isosti ja astua perinteisten markkinoiden ulkopuolelle, Hole sanoo.
- Uskon myös, että artikkelikohtainen kuluttaminen on kiinnostava tapa lisätä vaihtoehtoja perinteiseen tilaamiseen, mutta sen pitää toimia helposti ilman ylimääräistä säätämistä.

3. Panosta mobiiliin
Tulevaisuudessa journalismia kulutetaan nimenomaan mobiilisti. Jos palvelu ei toimi mobiilissa, se ei toimi lainkaan.
- Me ajattelemme mobiili edellä sisältötarjonnassa ja teknisessä kehityksessä. Lisäksi editoimme jutut eri tavalla eri kanaviin, Hole kertoo.
- Mobiililukija tahtoo saada tietoa juuri silloin, kun asiat tapahtuvat. Mobiilista myös luetaan enemmän uraan ja työelämään liittyviä juttuja ja sitä käytetään, kun etsitään uutta työpaikkaa. Työpaikkalistausten ja vastaavien palveluiden pitää olla silloin etusijalla.

Mediapäivää vietetään 25.11. Marina Congress Centerissä Helsingissä. Svein-Erik Hole on Aikakausmedian aamupäivän pääesiintyjä, ja hän puhuu muun muassa uusien lukijoiden löytämisestä ja sitouttamisesta. Lisätietoja: www.mediapaiva.fi.

Eero Lukin
comments powered by Disqus