Team Finland –kansainvälistymisohjelma ”Getting It Made for the US Market” vie suomalaisia tuotantoyhtiöitä kohti maailman suurinta markkina-aluetta

26.8.2015

Uusi kansainvälistymisohjelma ’Getting It Made for the US Market’ on Team Finland –hanke, jonka toteuttavat yhteistyössä Suomen elokuvasäätiö, Tekes, FAVEX – Finnish Film & Audiovisual Export sekä Ulkoasiainministeriö. Ohjelman taustalla on halu vastata AV-alan kysyntään ja auttaa yrityksiä kehittämään ja kasvattamaan liiketoimintavalmiuksiaan Yhdysvaltojen markkinoilla. Ajankohta on nyt otollinen, sillä esimerkiksi suomalainen kansainvälisen tähtikaartin toimintaelokuva Big Game herätti viime vuonna erityistä mielenkiintoa saavuttamalla suomalaisen elokuvahistorian suurimman levityssopimuksen Yhdysvaltoihin.

Getting It Made for the US Market –ohjelmassa mukana olevien yritysten tavoitteena on löytää USA:n markkinoilta pitkille elokuvilleen tai TV-sarjoilleen rahoitusta, levitystä ja yhteistyökumppaneita. Yhdysvallat on yhä enemmän suomalaisten audiovisuaalisten tuotantojen näkökentässä. Santa Monicassa marraskuussa järjestettävässä American Film Marketissa suomalaisyhtiöiden määrä on ollut nousussa jo vuosien ajan.

Hankkeessa mukana olevia audiovisuaalisen alan yrityksiä on yhteensä peräti 15 kappaletta. Hakuprosessin jälkeen heidät valittiin mukaan joko pitkän elokuvan tai televisiosarjan projekteilla. Valitut tuotantoyhtiöt ovat:

Bufo
Don Films
Fisher King Productions
Fountain Factory Family
Helsinki-filmi
Helsinki Syndrome
Koivulan Filmi ja Video
Making Movies
Matila Röhr Productions
Mogulmedia
Mouka Filmi
Roger! Pictures
Solar Films
Tuffi Films
Yellow Film & TV

Hankkeen tavoitteena on luoda yrityksille pysyviä liikekumppanuuksia Yhdysvaltojen markkinoilla ja edistää konkreettisesti yrityksien kehitteillä olevien projektien toteutumista.

”Juuri nyt suomalaisella elokuvalla on iso momentum Yhdysvaltain filmimarkkinoille useiden viimeaikaisten menestysten vuoksi. Koko Suomen talouselämän kannalta juuri luovat alat tulevat olemaan yksi tärkeä talouden veturi”, toteaa Suomen Los Angelesin pääkonsuli Juha Markkanen.

”Suomen elokuva-ala on kansainvälistynyt huimasti erityisesti Elokuvasäätiön pitkäjänteisesti tukemien ja edistämien kansainvälisten yhteistuotantojen kautta. Jo kehittelyvaiheessa alkava kansainvälinen yhteistyö antaa parhaat eväät elokuvan kansainväliseen menestykseen. Pohjois-Amerikka on kiinnostava, mutta erittäin kilpailtu markkina-alue. On hienoa, että pääsemme tässä hankkeessa käyttämään koko sitä osaamista, jota Team Finlandin eri toimijoilla on alueelta. Laaja-alaisella yhteistyöllä pystymme parhaiten tukemaan tuotantoyhtiöiden omia ponnisteluja”, kommentoi hankkeen vetäjä Kati Nuora Suomen elokuvasäätiöstä.

"Favexin tehtävä on edistää suomalaisen elokuva- ja TV-alan kansainvälistymistä ja kasvua, ja tämä uudenlainen monen toimijan yhteishanke on mielenkiintoinen avaus joka omalta osaltaan edesauttaa näiden tavoitteiden saavuttamista, tarkoituksena kun on kotiuttaa mukana oleville yrityksille hyvin konkreettisia tuloksia ja hyötyjä",  Favexin toiminnanjohtaja Johanna Karppinen toteaa.

”Suomalaisilla audiovisuaalisten alojen yrityksillä on suuri kasvupotentiaali maailmalla. Haluamme osaltamme olla mukana tukemassa näiden yritysten ja suomalaisten tuotantojen kansainvälistymistä”, toteaa luovien alojen asiantuntija Merja Salonen Tekesiltä.

Hankkeessa käytetään apuna Yhdysvaltojen av-alan markkinoiden tuntijoita ja alan ansioituneita ammattilaisia sekä Suomesta että ulkomailta. Tärkeätä on ollut varmistaa, että kansainväliset asiantuntija ymmärtävät suomalaisia tuotantoja ja sekä Euroopan että Pohjoismaiden markkinoita Yhdysvaltojen lisäksi.

Kansainvälistymisohjelma ”Getting It Made for the US Market” toteuttaa yhdessä Finnish Film Affairin kanssa torstaina 24.9. Yhdysvaltojen markkinoita avaavan teemapäivän Helsingissä. Hanke itsessään huipentuu markettireissuun American Film Marketiin marraskuussa 2015. AFM on vuodesta 1981 lähtien Los Angelesin Hollywoodissa järjestetty elokuvatapahtuma, jossa esitellään ensi-iltaan tulevia elokuvia, ja joka toimii tärkeänä kohtaamispaikkana rahoituksen, levittämisen ja yhteistyökumppanien hankintaa ajatellen.

Ohjelma on Team Finland –hanke.

Eero Lukin
comments powered by Disqus