Mediainnovaatiokilpailun finalistit valittu

5.3.2015

Liikenne- ja viestintäministeriön Mediainnovaatiokilpailun finalistit on valittu. Finaalissa 10. maaliskuuta kisaa viisi yksityishenkilöä tai joukkuetta ja kahdeksan yritystä. Kisa tulee olemaan kova, sillä finaalityöt olivat kaikki kiinnostavia.

Finaaliin pääsivät seuraavat yksityishenkilöiden/joukkueiden sarjaan jätetyt työt:

Prime – maksullisten mediasisältöjen aggregaattori

Prime on digitaalinen palvelu, jolla lukija saa maksua vastaan käyttöönsä valikoidut suomalaiset ja kansainväliset laatumediat, jotka ovat maksumuurin takana. Palveluun osallistuvat mediapartnerit saavat tuotoista osuuden. Prime-tiimiin kuuluvat Mika Malin ja Antti Oksanen.

Prejkfast-projekti

Prejkfast luo digitaalisen uutismedian ja aikakauslehdistön käyttöön standardoidun pienmaksupalvelun, joka mahdollistaa yksittäisten juttujen ja muiden pientuotteiden myynnin kustannustehokkaasti. Prejkfast-tiimiin kuuluvat Kaj Arnö, Henrik de la Chapelle, Ami Hasan, Markku Hurmeranta, Mikael Johnson, Christian Moustgaard, Marcus Riska ja Ralf Wahlsten.

TalkTV

TalkTV on mobiililaitteissa toimiva televisio-ohjelmien ohjelmakohtainen keskustelusovellus (chat). TalkTV-idean kisaan jätti Timo Kiippa.

Aatos – journalismin spotify

Aatos (aatos.net) on ansaintamalli, jossa asiakas saa yhdellä kuukausimaksulla käyttöönsä personoidut aikakauslehtisisällöt usealta lehtitalolta. Aatos-tiimiin kuuluvat Juha Honkonen ja Paavo Virta.

Faktabaari

Faktabaari (faktabaari.fi) on jo vaalien osalta kotimaassa toimivaksi testattu joukkoistamista hyödyntävä faktantarkistuspalvelu. Faktabaarin-kehitystiimiin kuluvat Mikko Salo, Tuomas Muraja, Jussi Salmio, Taru Taipale, Jukka Rautanen ja Raine Tiessalo.

Yrityssarjan finaaliin pääsivät:

Tässä ja nyt

Tässä ja nyt on Tässä.fi-palvelun laajennusosa, joka tarjoaa käyttäjän tilanteeseen perustuvaa kohdennettua mobiilimainontaa ja paikallissisältöä ilman erillistä hakua. Tässä ja nyt -on Adfore Technologies Oy:n (adfore.fi) kilpailutyö.

www.ilmoituslaatikko.fi

Ilmoituslaatikko mahdollistaa yksilöiden ja ryhmien välisen kohtaamisen tuomalla laajemman ilmaisutavan sähköiseksi viestintä- ja hakutekijäksi kaikille yhteisessä kontaktipisteessä. Ilmoitustapaa voidaan hyödyntää upotuksen kautta jo olemassa olevilla verkkosivuilla, eli palvelu toimii myös ilmoituksien keskusvaraamona ja hallintakeskuksena. Ilmoituslaatikko.fi -palvelun kilpailuun jätti Huomentaina Oy (huomentaina.fi).

Copyright Finder

Copyright Finderillä voi tarkastella julkaisemiensa sähköisten materiaalien käyttöä, latauksia ja leviämistä sosiaalisissa medioissa sekä seurata tekijänoikeuksien käyttöä. Saatua tietoa voi myös käyttää analysointiin ja markkinointiin. Kilpailutyön kisaan jätti Music.Info Finland Oy (musicinfo.fi)

Datomik

Datomik analysoi kuluttajien käyttäytymistä verkossa. Datomik yhdistää median, mainostajan ja palvelun käyttäjät. Lopputuloksena on parempi ymmärrys kuluttajien käyttäytymisestä, tehokkaammat online-markkinointikampanjat sekä lisätuloja verkkojulkaisijoille. Palvelun kisaan ilmoitti Datomik Oy (datomik.com).

Avaus Asiakkuusmedia -konsepti

Avaus Asiakkuusmedia mahdollistaa reaaliaikaisen ja jatkuvan kohdennetun asiaksviestinnän digitaalisissa medioissa. Kilpailutyön jätti Avaus Marketing Innovations Oy (avausmarketing.fi).

LiquidBlox

LiquidBlox (liquidblox.com) on verkossa toimiva julkaisutyökalu, joka sisältää graafisen suunnittelun älykkyyttä taiton helpottamiseksi. Työkalulla taitetut julkaisut toimivat kaikilla laitteilla. LiquidBlox on JHD Productions Oy:n (kamppissaitti.fi) kilpailutyö.

Leia ePaperi

Leia ePaperi on paperilehden korvaava digitalisoitu kokonaispalvelu, joka tarjoaa laitteen, sisällön ja kaikille helppokäyttöisen etäylläpidetyn ohjelmiston paperilehteä kustannustehokkaammin. Leia ePaperi on Leia Median (leiamedia.com) kilpailutyö.

Rapport-palvelu

Journalismin joukkorahoituspalvelun Rapportin kautta kuka tahansa voi tilata laatujournalismia suoraan ammattitoimittajilta. Rapport.fi on Rapport Journalismi Oy:n (rapport.fi) kilpailutyö.

Kaikki kisatyöt on annettu tuomaristolle etukäteen tutustuttavaksi ja heillä on mahdollisuus kuluvan viikon aikana nostaa omia ehdokkaita finaaliin esikarsinnan ulkopuolelta. Tekesin edustaja on mukana tuomaristossa.

Mediainnovaatiokilpailu haastoi kansalaiset ja yritykset ideoimaan digitaalisen median käyttöön uusia näkökulmia, palveluita tai vaikkapa toimintatapoja. Kilpailulla tavoitteena on vauhdittaa media-alan siirtymistä digiaikaan.

Kilpailun palkintoina on jaossa 220 000 euroa. Palkinnot myönnetään valtionavustuksina, jotka on tarkoitettu muun muassa kilpailutyön jatkokehittämistä varten. Palkinnot ovat suuruudeltaan 5 000 eurosta 50 000 euroon.

Kilpailusta voi käydä Twitter-keskustelua hashtagilla #mediainnovaatio

Eero Lukin
comments powered by Disqus