Sähköisen liikenteen palvelut kehittyvät

4.8.2015

Suomen ajoneuvovalmistuskapasiteetti on pieni verrattuna esimerkiksi saksalaisiin ja ranskalaisiin ajoneuvovalmistajiin. Suomen ainoa autonvalmistaja Valmet Automotive on valmistanut joitakin sähköautomalleja, mutta tällä hetkellä tuotanto on pelkästään polttomoottoriajoneuvoja.

EVE-ohjelman käynnistysvaiheessa tavoitteita asetettaessa ei sähköautoja valmistavaan liiketoimintaan uskottu, mutta ymmärrettiin, että sähköajoneuvojen käyttäjät tarvitsevat palveluja. Ne ovat monessa tapauksessa aivan uusia, sellaisia, joita polttomoottoriautojen käyttäjät eivät tarvitse ollenkaan, mutta myös palveluja, jotka ovat yhteisiä kaikille ajoneuvoille.

Yksi esimerkki aivan uusista palveluista on sähköautojen vaatima latauspalvelu. Se vastaa polttomoottoriautojen tankkausta, mutta luo aivan uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia. Käyttäjän ei enää välttämättä tarvitse mennä asemalle tankkaamaan, vaan sen voi tehdä eri paikoissa: kotona, työpaikalla, ostoskeskuksessa jne.

Latauspalvelun toteuttaminen on laiteteknologiaa, mutta merkittävästi myös älykkäitä ohjelmistotuotteita, joiden avulla mm. latauspisteiden paikat löytyvät helposti, latauspisteiden tekniset ominaisuudet voidaan informoida käyttäjille ja niiden varaaminen onnistuu etukäteen. Peruspalveluna tarvitaan asiakkaan tunnistautumiseen ja maksamiseen erilaisia vaihtoehtoja. Sähköautojen lataaminen tuo siten sähköautojen käyttäjille uusia palveluita ja samalla yritykset saavat uuden liiketoiminnan mahdollisuuksia. Ohjelmistojen ison roolin ansiosta voivat erityisesti pienet ja ketterät ohjelmistoyrittäjät kehittää käyttäjille uusia hyödyllisiä sovelluksia.

Ohjelman vaikuttavuuden kannalta yksi tärkeimmistä tapahtumista on ollut Liikennevirta Oy:n perustaminen joulukuussa 2013. Yritys on 18 suomalaisen sähköyhtiön perustama ja omistama ja perustettiin juuri sähköajoneuvojen latauspalveluja tuottamaan. Palvelujen avulla sähköautoilija voi Suomessa ajaessaan ”tankata” Liikennevirran latauspisteissä ja maksu tapahtuu normaalin sähkölaskun yhteydessä. Kansainvälisen yhteistyön avulla (esim. Hubject, Saksa) myös Euroopassa matkailevat suomalaiset voivat käyttää latauspalveluja. Periaate on sama kuin matkapuhelimien käytössä, roaming toimii ja asiakas saa laskut omalta operaattorilta. Esimerkkinä liiketoimintayhteistyöstä Liikennevirta tarjoaa osaamista Teslalle latausjärjestelmien osalta. Ensimmäiset yhteiset latausasemat on jo avattu. Niissä on mukana kaikki tämän päivän vaihtoehdot henkilöautojen pikalataukseen.

Varsinaisen latauspalvelun kylkeen voidaan rakentaa muita liiketoimintoja. Latauspisteet vaativat asennustyötä, huoltoa ja kunnossapitoa. Latauspisteiden sijoittaminen tehokkaasti vaatii myös osaamista ja suunnittelutyökaluja. Uuden sähköauton hankkijalle on tarpeellista opettaa latauksen käyttöä, ajoneuvofleetien omistajat tarvitsevat hallintatyökaluja, taloyhtiöt tarvitsevat opastusta ja suunnitteluapua sähköautojen lisääntyessä jne. Edellä mainittujen infrastruktuuripalvelujen toimittajiksi on ohjelman aikana syntynytkin useita startup-yrityksiä ja liiketoiminta on lähtenyt vakaaseen kasvuun.

Martti Korkiakoski
EVE-ohjelman päällikkö

Eero Lukin
comments powered by Disqus