Ensimmäiset kotimaiset pikaladattavat sähköbussit Espoon linjalle 11

2.12.2015
Kaksi ensimmäistä suomalaista Linkker-sähköbussia lähtee vuoden vaihteessa ajoon Espoon linjalle Tapiola-Friisilä. HSL ostaa Linkker Oy:ltä kaiken kaikkiaan 12 bussia ja niitä tulee ensi vuonna myös Helsingin linjoille. Ensimmäiset bussit valmistetaan yksittäiskappaleina Linkker Oy:n omissa tuotantotiloissa Nastolassa ja Fortacon tiloissa Sastamalassa.

"HSL hankkii kaluston poikkeuksellisesti itse, sillä uuden teknologian riskien sälyttäminen liikennöitsijöille olisi ollut kohtuutonta", HSL:n Liikennepalvelut -osaston johtaja Reijo Mäkinen sanoo. ”Järjestely mahdollistaa myös sen, että HSL voi omistamissaan sähköbusseissa testata ja kehittää uusia matkustajapalveluita ja tehdä autoihin erilaisia koeasennuksia.”

HSL:n tavoitteena on kasvattaa voimakkaasti sähköbussien määrää. Vuonna 2020 sähköbusseja on määrä olla kymmenen prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen kalustosta ja vuonna 2025 jo kolmekymmentä prosenttia. HSL on tehnyt kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen vuodelle 2050 tavoitteenaan hiilineutraali yhteiskunta. Sähköbussit tukevat HSL:n strategista tavoitetta lisätä vähäpäästöisen liikenteen osuutta joukkoliikenteessä. 

Linkker on Suomen ensimmäinen automaattisesti pikaladattava sähköbussi. Akut voidaan täyttää pikalatauslaiteella bussin päätepysäkillä matkustajien noustessa kyytiin, kun sähköbusseja on toistaiseksi ladattu vain varikolla. Akkuihin kertyy riittävästi virtaa seuraavaa ajokierrosta varten 1,5-3 minuutissa.  

Pikaladattavan bussin akut ovat kooltaan pienempiä kuin varikolla ladattavan, joten se on kevyempi eikä paino rajoita matkustajapaikkojen määrää. Energian säästö dieselbussiin verrattuna on huomattava, sillä kun dieselauto kuluttaa energiaa yli 3kWh kilometriä kohden, Linkker käyttää kilometrillä vain 1,05 kWh.

Linkker syö niukasti energiaa myös siksi, että sen runko on kokonaan alumiinia, joten se on kevyt teräsrunkoiseen bussiin verrattuna.

”Linkkerissä yhdistyy huomattava määrä sähköajoneuvojen ja kevytrakenneautojen valmistuksen osaamista. Sähköbussien myötä pääkaupunkiseudun ilmanlaatu kohenee ja matkustajien palvelukokemus paranee. Ne lisäävät joukkoliikenteen houkuttelevuutta, jolloin matkustajamäärät nousevat”, Linkker Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Erkkilä sanoo.

Linkker-bussit ovat osa ePeli-hanketta, joka sai alkunsa vuosi sitten VTT:n koordinoimasta ja Tekesin rahoittamasta eBus-projektista. HSL:n lisäksi hankkeissa ovat mukana Espoo sekä linjaa 11 liikennöivä Transdev Finland Oy. Linjan 11 sähköbussien piloteilla HSL yhteistyökumppaneineen testaa pikalatausjärjestelmää ja sähköbussien käyttöä kaupunkiliikenteessä.

www.linkkerbus.com
Katso myös uutinen Linkkerin EU:n Horisontti 2020 -projektista

Kuva: HSL / Tapio Tolmunen

Eero Lukin
comments powered by Disqus