Digitaalisuus call centereissä on yhtä kuin enemmän rahaa

5.11.2015
LeadDesk auttaa call centereitä toimimaan entistä kustannustehokkaammin. Team Finland LetsGrow -rahoitusohjelma tukee yrityksen kasvua kansainvälisille markkinoille.

Vuonna 2010 perustettu LeadDesk tarjoaa call centereille kuukausimaksuun perustuvaa, pilvipohjaista järjestelmää ulos- ja sisäänsoittoon sekä sähköpostien ja verkkochattien käsittelyyn. Yrityksen tuote on pilvipalveluohjelmisto, johon asiakas voi hankkia lisätoimintoja tarpeen mukaan. Ohjelmisto voidaan myös yhdistää esimerkiksi asiakkaan toiminnanohjausjärjestelmään.

Vanhanaikaisissa call centereissä soittajilla on puhelinjärjestelmät, jotka ovat kalliita investointeja. Niiden käyttöönottoon kuluu myös aikaa. Pilvipohjaisen ohjelmiston etuina ovat suurempi määrä soitettuja puheluja pienemmällä kustannuksella per soitettu puhelu, suomeksi enemmän myyntiä. Tätä tukevat ohjelmiston seuranta- ja raportointitoiminnot.

LeadDeskin päätoiminnot sijaitsevat Helsingissä ja tuotekehitys Lappeenrannassa. Paikalliset myyntitoiminnot ovat Amsterdamissa, Berliinissä, Kööpenhaminassa, Oslossa, Tukholmassa ja Varsovassa ja jälleenmyyjät UK:ssa, Irlannissa ja Virossa.

Asiakkaat tulevat teollisuuden eri aloilta esimerkiksi finanssi-, media- ja julkaisubisneksestä, kohderyhmänä sekä kuluttajat että yritykset. Asiakkaina ovat muun muassa Amnesty International, Volvo, Fortum, Manpower, Intrum Justitia, Otavamedia ja Sanoma.

Kasvuyritys kansainvälisellä kasvupolulla

LeadDeskin liikevaihto on kasvanut vuoden 2012 1,1 miljoonasta eurosta viime vuoden 4,8 miljoonaan. Samaan aikaan henkilöstön määrä on kasvanut 15:sta nykyiseen 66:een. Suomessa yrityksellä on hallussa 40 prosenttia ulossoittomarkkinoista.

Tavoitteena on seuraavaksi avata uusia toimistoja ympäri Eurooppaa. Sitä auttaa tänä vuonna saatu 5,5 miljoonan euron sijoitus brittiyhtiöltä ja Teollisuussijoitukselta.

"Kasvun tiellä ovat yleensä erilaiset lainsäädännöt ja yhteensopimaton teknologia ei maissa, kuten tiedon yksityisyyden suoja ja eriävyydet VoIP-teknologiassa eli äänen siirtymisessä netin yli. Myös riittävän osaavan henkilöstön saaminen on jatkuva ongelma", kertoo toimitusjohtaja Olli Nokso-Koivisto.

Yhteistyö Team Finlandin kanssa kansainvälistymisen tukena

Team Finland LetsGrow -rahoitusohjelma tarjoaa kasvukykyisille pk-yrityksille Finnveran vakuudettoman lainan, Tekesin avustuksen innovaatiopalvelujen hankintaan ja Finpron kansainvälistymisen asiantuntijapalvelut. LetsGrow auttaa LeadDeskiä kasvamaan mahdollistamalla isommat investoinnit markkinatutkimukseen ja markkinatiedon hyödyntämisen liiketoiminnassa.

"Yhteistyö auttaa meitä verkottumaan ja panostamaan henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Nyt myös Team Finlandin edellyttämät asiat meidän suhteen ovat paljon lähempänä oikeita sijoittajia – nykyisiä ja potentiaalisia."

"Olen ollut tekemisissä eri julkisten toimijoiden kanssa aiemmissa yrityksissä ennen LeadDeskiä. Nyt Team Finlandin yhtenäinen viesti ja yksinkertaistettu palvelumalli ovat todellinen parannus entiseen verrattuna", Nokso-Koivisto sanoo.

Seuraavan viiden vuoden aikana LeadDesk tähtää Euroopan markkinaykköseksi ja standardiksi, call center -bisneksen Salesforceksi.

Tekes tukenut LeadDeskin kasvua ja kansainvälistymistä useilla tavoilla

Tekesin avustuksella LeadDesk on selvittänyt potentiaalisimpia uusia markkinoita ja päässyt verkottumaan alan tapahtumissa.

"Tekesin lainarahoitus auttoi meitä pilotoimaan ja testaamaan ohjelmistoamme jo aikaisessa kehitysvaiheessa Suomen markkinoilla. Pystyimme lisäksi hankkimaan omia kehittäjiä ja ulkoistamaan testauksen", Olli Nokso-Koivisto kertoo.

Tekesin Nuoret innovatiiviset yritykset -rahoitus mahdollisti myyntitoimintojen käynnistämisen Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa. Rahoituksen avulla kehitettiin muun muassa verkko- ja suoramarkkinointia. Seurauksena oli ulkomaisten voittojen kasvu, parantunut kansainvälinen kilpailukyky ja houkuttelevuuden kasvu sijoittajien silmissä.

Lisätietoja

Olli Nokso-Koivisto
CEO
LeadDesk
tel. +358 44 0665765
olli.nokso-koivisto (at) leaddesk.com
www.leaddesk.com

Kuva: LeadDesk

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus