Cleantech siirtyy kuluttajamarkkinoille

5.10.2015
Cleantech muuttuu digitaalisuuden kautta läpileikkaavaksi teemaksi niin valmistavassa teollisuudessa kuin palvelualan liiketoiminnassakin, mutta erityisesti jokapäiväisessä elämässämme: asumisessa, liikkumisessa ja syömisessä. Kuluttaja siirtyy kiertotalouteen.

Tekes teki cleantech-selvityksen Demos Helsingin ja Solved Oy:n kanssa. Selvitys kertoo, minkälaisesta ja kuinka suuresta kasvualueesta cleantechissä on kyse, esittelee liiketoimintamallit ja merkittävimmät yritykset maailmalta ja Suomesta sekä sen, miten Suomi voi päästä tähän globaaliin kasvuun mukaan.

Kuluttaja-cleantechissa valtava liiketoimintapotentiaali

Luonnonresurssien niukkuuden, nousevien polttoainekulujen, digitaalisuuden ja käyttäjälähtöisyyden leikkauspisteessä on valtava uusi liiketoimintamahdollisuus. USuomalaisilla on kaikki mahdollisuudet tarttua niihin. 

Jo perinteisesti vahva cleantech-toimiala on jättänyt kuluttajapuolen lähes huomiotta. Kuluttajapuoli kuitenkin kasvaa cleantechissa globaalisti valtavaa vauhtia. Se voisi olla tapa uudistaa suomalaista cleantech-sektoria.

Kuluttaja-cleantechilla viitataan tuotteisiin ja palveluihin, jotka vapauttavat meidät luonnonresurssien tuhlaavasta käytöstä. Syöminen, liikkuminen ja asuminen koostavat 70–80 prosenttia kotitalouden päästöistä. Tämän vuoksi jokapäiväisillä käytännöillä on valtava merkitys päästöjen kannalta. Bisnesnäkökulmasta samat kolme asiaa ovat yhtä keskeisiä: Suomessa kotitaloudella menee asumiseen, liikkumiseen ja ruokaan keskimäärin 1200 euroa kuussa. Telekommunikaatiossa luku on 49 euroa.

Cleantech takes over consumer markets -raportissa on kasattu yhteen syitä kuluttaja-cleantechin nousulle. Niitä ovat suomalainen osaaminen cleantechissa ja digitaalisessa liiketoiminnassa sekä Suomen talouden rakenteelliset muutokset.

Digitaalisuus ja asiakaslähtöisyys tekevät kuluttaja-cleantechin tuotteista aidosti houkuttelevia. Esimerkiksi Teslan sähköautoissa on kuluttajan näkökulmasta ensisijaisesti kyse uudenlaisesta käyttökokemuksesta. Keskeisiä alueita ovat myös hajautetun energiatuotannon ratkaisut ja liikkumisen palvelumalli.

Ajureita kuluttaja-cleantechin menestykselle on siis useita: luonnonresurssien säästäminen, hinta, houkuttelevuus ja usein ylivertainen käytettävyys. Suomen hallitusohjelmassa painotukset digitaalisuuteen, biotalouteen ja kokeiluihin tukevat kaikki kuluttaja-cleantechin kehittämistä.

"Kuluttajakeskeiset liiketoimintamallit ovat globaalisti cleantechin aggressiivisimmin kasvava markkina. Suomessa on maailmanluokan digi- ja cleantech-osaamista. Kun niitä yhdistetään tähän nousevaan kulutuskysyntään, yrityksillä on mahdollisuuksia edetä kuluttaja-cleantechin huipulle", sanoo ohjelmapäällikkö Jyri Arponen Tekesistä.

Lisätietoja

Jyri Arponen
jyri.arponen(at)tekes.fi
Puh. 050 5577 874

Maria Ritola
maria.ritola(at)demoshelsinki.fi
Puh. 040 0682 881

Mikko Annala
mikko.annala(at)demoshelsinki.fi
Puh. 040 7786 062

 

Sanna Nuutila
comments powered by Disqus