Bruce Oreck: ”Vaikuttava pitch menee luodin lailla tunnekeskukseen”

2.9.2015
Suomalaisia menestystarinoita hiottiin USA:han suuntautuvaa Team Finland Health -matkaa varten pitchauskoulutuksessa.

Bruce OreckTeam Finland Health -toimijat järjestävät syys-lokakuun vaihteessa suomalaisille terveys- ja hyvinvointialan kansainväliseen kasvuun tähtääville yrityksille ja organisaatioille Bostoniin ja Kaliforniaan suuntautuvan matkan, jonka tavoitteena on tutustuttaa suomalaisia USA:n mahdollisuuksiin sekä vauhdittaa vientiä ja Suomeen saatavia sijoituksia. Matkalla yritykset tulevat saamaan useita mahdollisuuksia esittäytyä mm. rahoittajille ja mahdollisille yhteistyökumppaneille. Matkaan valmistavassa pitchauskoulutuksessa osallistujat saivat tilaisuuden hioa esityksiään entistä kirkkaammiksi asiantuntevan tuomariston johdolla.

Tarina, tarina, tarina

27.8. järjestettyä tapahtumaa isännöivät USA:n entinen suurlähettiläs Bruce Oreck ja Courage Venturesin partneri Will Cardwell. Ennen esiintymislavalle nousemista matkaajat saivat kuulla lyhyen oppimäärän vaikuttavan tarinankerronnan voimasta päivän isäntien johdolla. Oreck itse tulee vahvasta kaupallisesta taustasta: hänen suvussaan on miespolvien mittaiset perinteet markkinoinnin ja mainonnan maailmasta. Tämä näkyi ja kuului miehen puheenvuorossa.

"Unohtakaa faktat ja figuurit. Kertokaa sen sijaan tarina, joka menee suoraan kuulijan tunnekeskukseen. Kuulo, näkö, haju, maku, tunto. Vaikuttavassa tarinankerronnassa kaikki aistit pitää ottaa huomioon."

Gardwell yhtyy Brucen näkemykseen ja jatkaa: "Tuntekaa aitoa empatiaa kuulijoitanne kohtaan. Selvittäkää ensi kohdennetusti kuka on yleisönne, mikä sen ongelma on ja tarjotkaa täsmäratkaisua. Ongelmanratkaisijoille on aina töitä."

Lavalle nousi päivän aikana yhteensä 13 yritystä: Heimo, Elisa, Nordic Hug, Contral Clinics, Lakka Technologies, Yogame, Commtabs, Digital Identity Solutions Europe, Kirontech, Wellmo, Wexma, LS CancerDiag ja Sensotrend.

Pitchien tuomaroinnista vastasivat Aki Prihti (Inveni Capital), Mikko Suonenlahti (Builder Tech Business), Will Cardwell (Courage Ventures), Kari-Pekka Mäkelä (Orion Pharma), Mikko Leino (M1 Capital), Fabian Sepulveda (Courage Ventures), Hartti Suomela (Finpro), Harry Brade (FIBAN) sekä Nora Kaarela (Finpro). He antoivat palautetta kokonaisvaltaisesti tiimistä, tarjoomasta ja pitchin laadusta. Ajoitus, kehonkieli, esityksen visuaalinen virta, henkilökohtainen side aiheeseen... Se kaikki on tärkeää, kun tarkoituksena on rakentaa mieleenpainuva pitch.

"Jakakaa valittu pala omasta tarinastanne ja kertokaa itsestänne niin yksinkertaisesti, että 8-vuotiaskin sen ymmärtää, niin teidät muistetaan. Tämä maa on täynnä kurinalaisia, korkeasti koulutettuja ja fiksuja osaajia. Kaikki ainekset menestykseen ovat olemassa," Oreck kertoilee lähetystökoira Deckardin silmäillessä hyväksyvästi isäntänsä jalkojen juuressa.

Team Finland Health -matkaan on lähdössä noin 80 edustajaa terveys- ja hyvinvointialan kansainväliseen kasvuun tähtäävistä yrityksistä ja muista organisaatioista. On jo kolmas kerta, kun Team Finland järjestää vastaavan matkan.

Teksti ja kuva: Elina Räihä

Pia Mörk
comments powered by Disqus