Aitoa luksusta vai ei?

21.1.2015
FinnCode hyödyntää NFC-teknologiaa kalliiden merkkituotteiden aitouden varmistamisessa. Tekesin rahoitus auttoi kansainvälistymisessä.

Ylivieskassa vuonna 2012 perustetun FinnCoden bisnesidea on taistelu piraattimarkkinoita vastaan. Perustajat Vesa Haapaniemi sekä Jari, Pekka ja Eero Salmela saivat selville, että EU:n järjestelmät luksustuotteiden aitouden varmistamiseksi ovat vielä lapsenkengissään.

"Aloimme pohtia ongelman ratkaisua teknologiselta kantilta ja NFC- eli lähilukuteknologia osoittautui toimivaksi", Haapaniemi ja Jari Salmela sanovat.

FinnCoden ratkaisussa tuotteisiin upotetaan NFC-siru. Jokaisessa on yksilöllinen UID-koodi, jonka valmistaja kirjoittaa siruun valmistusvaiheessa. Jälkikäteen koodia ei voi muuttaa eikä kopioida toiseen siruun. Kun tuotteen aitouden tunnistus perustuu juuri UID-koodiin, voidaan tuloksiin luottaa. Toisin kuin käyttäjämuistiin perustuvassa ratkaisussa, jossa kopioinnin riski on suuri.

Globaalisti kyseessä on kymmenien miljardien bisnes. Pelkästään Italiassa arvioidaan menetettävän vuosittain viidestä seitsemään miljardia euroa tuoteväärennösten takia, joista 60 prosenttia kohdistuu suoraan tekstiili- ja vaateteollisuuteen.

Tekesin kansainvälisen kasvun suunnittelun rahoituksella FinnCode on saanut luotua kontaktit italialaisiin luksustuotevalmistajiin ja teknologiansa tuotantokuntoon.

"Ilman Tekesiä nämä olisivat jääneet tekemättä."

Ensimmäinen asiakas on arvokkaita laukkuja ja kenkiä valmistava italialainen uusi luksusbrändi. Neuvotteluja useiden brändien kanssa on meneillään.

"Viiden vuoden päästä lähes kaikki liikevaihtomme tulee ulkomailta, meillä on taustalla pääomasijoittajia ja olemme globaali firma", Haapaniemi visioi.

Lisätietoja

Vesa Haapaniemi
Toimitusjohtaja
p. 044 7700 753
vesa.haapaniemi (at) finncode.com
FinnCode

Kuva: FinnCode

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus