Vuoden parhaana oppimisratkaisuna palkittiin Ovelin Oy:n peli kitaransoiton opetteluun

11.4.2014
Oppimisratkaisujen eEemeli 2014 -laatukilpailun on voittanut Ovelin Oy GuitarBots-pelillään. Ovelin sekä yleisöäänestyksen voittanut Hawina ovat kehittämässä tuotteitaan Tekesin Skene-ohjelmassa.

GuitarBots on oppimis- ja harjoittelupeli oikean kitaran soittamisen oppimiseen. Peli toimii oikealla kitaralla ja on saatavilla sekä web-versiona että mobiilisovelluksena. Peliä voi käyttää itseoppimiseen tai kitaratuntien tukena. Tuote tarjoaa sisältöä vasta-aloittelijoista aina kokeneisiin kitaransoittajiin. Aloittelijoille ensimmäiset harjoitukset tarjoavat mahdollisuuden tutustua soittamiseen 300 harjoituksen avulla, kun taas kokeneemmat käyttäjät voivat soittaa pelin vaikeampia harjoituksia ja osallistua viikottaisiin kilpailuihin.

Hawinan kieltenoppimispeli nousi yleisön suosikiksi

Vuoden 2014 eEemeli-kilpailun yleisöäänestys keräsi ennätysmäärän ääniä. Äänistä kolmanneksen nappasi Hawina Productions Oy:n Hawina Language Learning Game.

Hawina Language Learning Game on kieltenoppimispeli, jota pelaaja käyttää puheellaan, keskustellen virtuaalisten pelihahmojen kanssa. Peli koostuu puheella ohjattavista minipeleistä. Ne ulottuvat lyhyistä sanastoharjoituksista tosielämän tilannesimulaatioihin, joissa keskustellaan virtuaalisten pelihahmojen kanssa. Peli vie oppijan matkalle ympäri maailmaa, tarjoten samalla mahdollisuuden tutustua myös vieraiden kulttuurien erityispiirteisiin. Rohkaisemme oppijoita puhumaan opiskelemaansa kieltä, jotta he tuntisivat olonsa rennoiksi kansainvälisissä ympyröissä, missä kaikki perustuu kommunikaatiotaitoihin.

eEemeli on alan ainoa kotimainen palkinto

Tämän vuoden eEemeli-kilpailun teemana oli Innostu. Onnistu. Opi! Kilpailutöistä arvioitiin pelillisyyden, yhdessä oppimisen ja yhteisöllisyyden lisäksi tuotteiden pedagogista ja teknistä käytettävyyttä sekä kaupallista hyödynnettävyyttä.

eEemeli-palkinto on ainoa maassamme digitaalisen oppimisen alalla jaettava rahapalkinto. Tänä vuonna kilpailu järjestettiin 13. kerran. Vuoden parasta interaktiivisen median oppimisratkaisua etsineen eEemeli-kilpailun tulokset julkistettiin ITK2014-konferenssissa 10.4.2014.

Suomen eOppimiskeskus ry:n lisäksi kilpailun järjestämisessä olivat mukana yhteistyökumppanit: Avoimuudesta voimaa oppimisverkostoihin -hanke, Teknologiateollisuus ry, Tieke ry, Tietotekniikan liitto ry, HAMK, Hämeenlinnan kaupunki ja Innopark Programmes Oy. Kilpailun arviointiraati muodostui yritysten ja julkisen sektorin e-oppimisen, pedagogiikan ja koulutuksen asiantuntijoista. Raadin puheenjohtajana toimii Rovio Entertainment Oy:n markkinointijohtaja Peter Vesterbacka.

Lisätietoja

Kilpailukoordinaattori Piia Liikka
Suomen eOppimiskeskus ry
Puh. 040 860 1494
piia.liikka(at)eoppimiskeskus.fi

www.eoppimiskeskus.fi/eemeli
Pääsarjan loppukilpailijoiden esittelyvideo

Tekesin Skene-ohjelma

Pia Mörk

comments powered by Disqus