Vallila Interiorin digitalisoituminen ulottuu pintaa syvemmälle

17.3.2014
Vallila Interior on tekstiili- ja sisustusalan perheyritys, joka on toiminut kankaiden parissa jo vuodesta 1935. Nyt on aika tehdä koko liiketoimintaketjusta digitaalinen panostamalla muun muassa verkkokauppaan.

Yhtiön perustaja, sveitsiläinen Otto Berner perusti yrityksen Helsingin Vallilan kaupunginosaan ja nimesi sen Vallilan Silkkitehtaaksi. Vuosikymmenten saatossa Vallila Interiorin liiketoiminta on siirtynyt vuorisilkeistä painokankaisiin ja yhä laajenevaan sisustuskokoelmaan.

Tänä päivänä historiallinen tehdasrakennus toimii Vallilan tekstiilikokoelman suunnitteluprosessin sydämenä. Avarat salit ovat kokoelmien esittelytiloina. Vallila Interior on 80-luvulta saakka tullut tutuksi osaajana myös suurissa julkitilojen sisustusprojekteissa: yritys verhoilee ja sisustaa julkitiloja aina hotelleista toimistoihin ja valtamerialuksiin.

Liiketoiminnan muutosten lisäksi toimintaympäristö on muuttunut melkoisesti vuodesta 1935. Digitaalisuus myllää nyt kaikilla toimialoilla. Vallila Interior ryhtyi ottamaan kenttää haltuun kehitysprojektissa, jossa digitalisoitiin liiketoiminnan koko ketjua.

"Digitalisoituminen on osa viime vuosikymmeninä alkanutta toimintaympäristön muutosta. Tällä hetkellä suurimmat sähköiset uudistukset tehdään Vallilan sisäisissä toiminnoissa, joilla helpotetaan sekä tavaran että tiedon käsittelyä ja liikkumista. Digitalisoituminen tuo myös uusia mahdollisuuksia brändin vahvistamiseen sähköisessä maailmassa, jossa vahvasti tänä päivänä elämme", Vallila Interiorin hallituksen puheenjohtaja Anne Berner sanoo.

Kuluttajalle tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että Vallilan tuotteet ja palvelut tuodaan verkkoon laajemmin tutustuttavaksi ja vertailtavaksi verkkokaupan muodossa. Verkkokauppa tuo laajat mallistot eri tuoteryhmistä yhteen paikkaan, jossa niitä voi selata verkkopäätteellä ja mobiilisti. Tuotetietoa kehitetään ja rikastetaan ja sen jakaminen asiakkaille tehdään entistä helpommaksi.

Verkkokaupan toivotaan vahvistavan Vallilan brändimielikuvaa ja auttavan uusia kohderyhmiä löytämään tuotteiden pariin. Sen toivotaan tuovan uutta asiakaskuntaa myös myymälöihin, jotka tarjoavat kilpailukykyiset hinnat sekä antavat mahdollisuuden kosketella tuotteita käsin.

Suurin urakka Vallilan online-hankkeessa on syntynyt kuluttajalle näkymättömien prosessien kehittämisestä, kuten tukkutoiminnan ja varastologistiikan digitalisoimisesta. Niitä kehitetään palvelemaan paitsi koko Suomen kattavaa verkostoa, myös jatkuvasti kehittyviä kansainvälisiä markkinoita, joilla edellytetään sähköistä kaupankäyntiä.

Vallila Interior on tehnyt kehitystyötään Tekesin kanssa. Tekes kannustaa tyypillisesti ei-digitaalisella alalla toimivia pieniä ja keskisuuria yrityksiä tekemään digiloikan.

Kysy lisää

Vallila Interior
Anne Berner
p. 020 776 7724
anne.berner(at)vallilainterior.fi

Lue myös: Lankavalmistaja Novita ja digimaailman haaste: pitkän linjan perheyritys digitalisoi käsityöalaa

Rakennuskiinnikkeitä maailmalle – digitekniikka apuun

Suomalaista puuta metropoleihin ja vähän muuallekin – digitaalisuutta unohtamatta

Teksti: Netprofile
Kuva: Vallila Interior

Kaj Nordgren

comments powered by Disqus