Terveyttä ja oppimista edistävät hyötypelit nousukiidossa

28.11.2014
Ensimmäistä kertaa järjestetty Game Cave -tapahtuma kokosi Serious Gaming Clusterin (SGC) yritykset, tutkijat sekä hyötypeleistä kiinnostuneet kuulijat Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitokseen. Tapahtumassa tutustuttiin mm. uusiin pelillisiin oppimisratkaisuihin sekä julkistettiin odotettu yhteistyö SGC:n ja Playful Learning Centerin (PLC) välillä.

Game CaveOpettajankoulutuslaitoksen alin kerros muuntautui peliluolaksi, jossa suomalaisten hyötypelien tuorein ja terävin kärki kokoontui esittelemään oppimista, hyvinvointia, simulaatioita, ympäristöä ja pelillistämistä käsitteleviä demoja. Oman demopisteensä pystytti yhteensä 29 Serious Gaming Clusterin jäsentä. Klusterin puheenjohtaja Matti Kuha kertoo hyötypelien nousseen Suomessa jo ilmiön tasolle.

"SGC:ssä on 40 jäsentä ja kuukausi sitten määrä oli vielä 30. Samanlaista kasvua on havaittavissa myös alalla. Klusterissa tavoitteemme on tuoda enemmän yhteistyötä yritysten ja tekijöiden välille. Haluamme edistää uusien startuppien syntymistä ja sitä kautta luoda Suomeen uusia työpaikkoja", Kuha kertoo.

Hyötypelit etsivät etenkin enkelisijoittajia

Vaikka sijoittajat ovat vainunneet suomalaisen peliteollisuuden arvon, Kuhan mielestä se ei näy vielä hyötypeleissä. Hän toivoo etenkin enkelisijoittajien ymmärtävän alan suuren potentiaalin.
"Haluamme tehdä peleillä hyvää, mutta myös viihdyttää. Pääomasijoittajille tämä lähtökohta on hankala, sillä he ovat hyvin tarkkoja ansaintalogiikasta ja -mallista. Tapa, jolla me teemme rahaa, on heidän lähtökohdistaan vaikeasti hahmotettava. Enkelisijoittajalla taas on sydän mukana ja uskon, että he ovat juuri se ryhmä, joka meidän pitää tavoittaa ja jolle haluamme tehdä itseämme tutuksi", Kuha kertoo. Sijoittajien tarjoaman tuen lisäksi hyötypeliyritykset toivoisivat taloudellista tukea myös yhteiskunnalta.

Tekesin kanssa klusterilla on ollut keskusteluyhteys jo pidemmän aikaa, ja Kuha toivookin Game Cave -tapahtuman toimivan avauksena suuremmalle yhteistyölle.

GameCave2Suomalaisen huippuosaamisen alueet tiivistävät yhteistyötään sopimuksella

Suurin osa klusterin yrityksistä kehittää pelillisiä oppimisratkaisuja, joissa yhdistyvät kaksi suomalaisen osaamisen kirkkainta tähteä: opetus ja pelinkehitys. Game Cavessa nämä huippuosaamisen alueet yhdistyivät entisestään Playful Learning Centerin  ja Serious Gaming Clusterin allekirjoittamassa sopimuksessa, jossa sovittiin yhteisestä tahtotilasta. Yhteistyöstä hyötyvät niin yritykset kuin tutkijat.

"Suomi tunnetaan maailmalla juuri opetuspuolen ja pelialan ansiosta. Näitä piirteitä lähdimme korostamaan sopimuksessa, jossa toteamme olevamme yhtä mieltä asioista ja lähtevämme ottamaan yhteisiä askelia. Näemme yhteistyöstä syntyvän yrityksille tärkeitä sertifikaatteja sekä mahdollisuuden hyödyntää PLC:tä testialustana," Kuha kertoo tyytyväisenä. Myös PLC:n projektipäällikkö Olavi Mertanen on innoissaan opetus- ja pelialan yhteistyön synnyttämästä pöhinästä.

"Halusimme luoda paikan, jossa pelinkehittäjät ja peliyhteisöt voivat tavata tutkijoita. PLC on juuri tällainen ekosysteemi, jossa pelialan toimijat sekä tutkijat toimivat yhdessä. Yhteistyön lopputuloksena syntyy edullisia ja moderneja oppimisratkaisuja Suomelle", Mertanen kertoo.

Video: Ilmiön äärellä – Game Cave tunnelmaa ja demoja (YouTube)

  • Matti Kuha kertoo mikä on Serious Gaming Cluster.
  • Demot: Mika Heikinheimo, BeiZ: Lola Panda ja Olli Vallo, Songhi Entertainment: SongHi 

Lisätietoa

Serious Gaming Cluster Finland ry
www.seriousgamingcluster.fi

Playful Learning Center
http://plchelsinki.fi

Tekesin Oppimisratkaisut -ohjelma

Teksti ja kuvat: Maija Salonen, SST Viestintä

Pia Mörk
comments powered by Disqus