Team Finland China Day: Kiinan verkkokaupan kasvulle ei näy rajaa

24.4.2014
Miten saada otetta Kiinan valtavista markkinoista? Miten menestyä maassa, jossa muutos on niin nopeaa, että jo puoli vuotta sitten kerätty kokemus on vanhaa?

Varmoja vastauksia tuskin löytyy, mutta joitain hyviä vaihtoehtoja tarjoiltiin 24. huhtikuuta Team Finland China Dayssa, joka kokosi Kiinaa tuntevia asiantuntijoita ja yrityksiä keskustelemaan tulevista liiketoimintamahdollisuuksista.

Kiinan markkinoiden muutosta kuvaa hyvin se, että verkkokauppa on kasvanut maassa viiden viime vuoden aikana 75 prosenttia. Nykyään suuri osa verkko-ostosten tekijöistä on varakkaita 18–35 -vuotiaita nuoria, mutta tulevaisuudessa ostoksille on varaa yhä useammalla. Kiinan talous kasvaa nopeimmin pienemmissä Sisä-Kiinan kaupungeissa, joihin ei ehkä kannata perustaa myymälää, mutta kuluttajat tavoittaa verkkokaupan avulla.

"Jo nyt 46% kiinalaisista sanoo, että puhelimen käyttö on paras tapa viettää vapaa-aikaa", kertoi tilaisuudessa puhunut Kiinaan verkkoliiketoimintaan erikoistunut Mark Tanner China Skinnystä.

Kaksi kolmesta kiinalaisesta kuluttajasta luottaa kännykkäänsä ostaessaan tuotteita ja vertaillessaan hintoja. Verkosta etsitään tietoja suoraan yritysten sivuilta ja sosiaalisesta mediasta.

"Jopa 95% kiinalaisista sanoo, että he luottavat brändiin enemmän, jos ovat nähneet sen sosiaalisessa mediassa", Tanner sanoo.

Tanner on osa Team Finlandin -kumppaniverkostoa, jotka toteuttavat yhdessä kasvuyrityksille suunnattua Future Watch -palvelua. Tekesin koordinoima palvelu on maalis-huhtikuussa julkaissut kolme Kiinan markkinoita eri näkökulmista käsittelevää selvitystä, joihin pureuduttiin Team Finland China Dayssa tarkemmin.

Katso webcast Team Finland China Day puheenvuoroista verkossa

Lue Team Finland Future Watch -raportit verkosta:

China's Future Signals: Health Improving Intelligence & Technology, Team Finland Future Watch Report, April 2014 (pdf)

The Industrial Internet: Robotics, Automation, and the Future of Manufacturing
Team Finland Future Watch Report, April 2014 (pdf)

"China Growth Paths – Understanding Future Business Trends in China"
Team Finland Future Watch Report, March 2014 (pdf)

Eeva Landowski

 

comments powered by Disqus