Suvi Sundquist: Slush nosti oppimisalan edelläkävijät esiin

3.12.2014
Pohjois-Euroopan suurin kasvuyritystapahtuma Slush toteutui tänä vuonna suurempana kuin koskaan. Ilmiöksi kasvanut tapahtuma tuo yhteen yrityksiä ja kansainvälisiä sijoittajia. Oppiminen oli ensimmäistä kertaa näkyvänä teemana mukana.

Suomessakin on syntynyt runsaasti nuoria oppimisalan yrityksiä. Näiden kasvattaminen kansainvälisiksi vientiyrityksiksi vaatii paitsi rahoitusta myös liiketoimintaosaamista ja kontakteja, joita sijoittaja yleensä tuo mukanaan yritykseen. Halusimme olla mukana edistämässä yritysten ja sijoittajien kohtaamista.

Sijoittajan katse tarkkana

”Miksi olemme täällä?” kysyy Michael Staton LearnCapitalilta ja laittaa lukuja järjestykseen: media- ja viihdeala 1,4 biljoonaa dollaria, terveydenhuolto 5,2 biljoonaa dollaria, ohjelmistot 2,4 biljoonaa dollaria. Opetusalan menot ovat globaalisti 4,2 biljoonaa dollaria, mutta sitä palveleva liiketoiminta on vielä lapsen kengissä. Tämä ns. tyhjä tila kiinnostaa myös sijoittajaa.

Paitsi sijoittajana, Staton seuraa oppimisen trendejä myös entisenä opettajana. Koulutuksen merkitys kansallisen kilpailukyvyn nostamisessa saa valtiot panostamaan siihen.  Henkilökohtaiset mobiililaitteet ja laajakaistayhteydet yleistyvät. Tämän vuosituhannen taitoja halutaan tuoda myös perusopetukseen. Kerran hankittava tutkinto ei enää riitä. Työurat muuttuvat poukkoileviksi jaksoiksi, joissa osaamista täydennetään jatkuvasti. Oppimisen trendeissä digitaalisilla ratkaisuilla on entistä suurempi merkitys.

Yhdysvaltalainen LearnCapital on sijoittajana alan brändeissä kuten Edmodo, Coursera, Udemy, AltSchool ja General Assembly. Löytyisikö Suomesta lisäystä tähän joukkoon?

Valmistaudu kunnolla

Miten yritys sitten lähtisi liikkeelle sijoittajien kanssa? Tekesin Oppimisratkaisut-ohjelmassa tutustuimme keväällä suomalaisiin enkelisijoittajiin. Kesällä toimme Piilaaksosta tuliaisiksi kokeneiden sijoittajien oppeja. Kannustamme yrityksiä jakamaan omia kokemuksiaan. Yritysasiakkaillemme järjestimme bootcampiin, jossa kokeneet valmentajat opettivat sijoittajan kohtaamista. Kolmen minuutin yritysesityksistä valitsimme viisi, jotka järjestimme Slushin lavalle esiintymään. Osan järjestimme tapaamaan eurooppalaisia enkelisijoittajia. Lisäksi pidimme yhteisen harjoitustilaisuuden kaikille Slushiin rekisteröidyille oppimisalan yrityksille Startup Saunalla. Harjoittelemalla yhdessä ennakkoon uskomme yritysten saavan enemmän parempia sijoittajakontakteja, joiden kanssa aloittaa varsinaiset neuvottelut.

The Real Thing

Hetkeä ennen esiintymisvuoroa Slushissa ilmeet olivat takahuoneessa jännittyneitä. TribaLearning, Moomin Language School, Lentävä Liitutaulu, Caprice ja Rockway esittelivät suomalaista osaamista tavalla, josta voimme olla ylpeitä. Kansainvälinen kilpailu on laji, jossa ei sovi arastella. Esiintymispaine on hyvä kannustin, mutta yrityksen liikeidean napakasta ja rohkeasta esittelystä on hyötyä pitkälle tapahtuman jälkeenkin. Slushin lavalla loistivat myös Rovio, Funzi ja SkillPixels. Jokaisen menestys avittaa koko alaa. Aktiivinen yrityskenttä vetää huomiota puoleensa paremmin kuin mihin kukin yksin pystyisi. Toivomme menestyksekkäitä neuvotteluja kaikille suomalaisyrityksille!

Kirjoittaja, Oppimisratkaisut-ohjelman päällikkö Suvi Sundquist, rakastaa nähdä ihmisten ylittävän itsensä.

Tekes tukee edelläkävijöitä. Vielä ehdit mukaan www.tekes.fi/oppimisratkaisut

Kuva: Slush 14, Timo Välikangas. Kuvassa Rockway vakuuttaa sijoittajat Slushissa.

Pia Mörk
comments powered by Disqus