Super-bisnesenkeli Chokshi: Kasvava tiedon määrä pakottaa miettimään uusia malleja oppimiseen ja liiketoimintaan

21.11.2014
Bisnesenkelit ja yrittäjät kohtasivat Tekesin järjestämässä keskustelutilaisuudessa, jossa pohdittiin tämän vuosisadan digitaalisia oppimisratkaisuja. Tilaisuus järjestettiin osana kansainvälistä EBAN Helsinki 2014 -bisnesenkelikonferenssia.

EBANModernin oppimisen piirteet sekä niihin keskittyvät oppimisratkaisut herättivät keskustelua Tekesin Oppimisratkaisut-ohjelman organisoimassa tilaisuudessa Helsingissä. Yksi keskustelijoista oli sijoittajataituri Kaushal Chokshi, jonka mukaan etenkin kehitysmaat ovat heränneet koulutuksen voimaan.

"Näistä maista löytyy suuri potentiaali oppimisratkaisualan yrityksille. Kehitysmaat käyttävät uusiin ratkaisuihin paljon rahaa, sillä ne tietävät koulutuksen olevan reitti pois köyhyydestä", Chokshi toteaa. Cross Border Angels -verkoston puheenjohtajana toimiva Chokshi on kolmen vuosikymmenen mittaisen uransa aikana seurannut kansainvälistä liiketoimintaa aitiopaikalta. Hän kokee nykyajan teknologian synnyttäneen vaatimuksia joustavammalle opetukselle ja uusille oppimisratkaisuille.

"Mitä enemmän opimme, sitä enemmän luomme tietoa. Tämä on sisäistettävä kehittäessämme uusi malleja oppimiseen", hän pohtii.

Paras tapa valloittaa maailma on edetä pala kerrallaan

Sarjayrittäjänä, sijoittajana ja bisnesmiehenä tunnettu Chokshi kertoo etsivänsä jatkuvasti uusia sijoituskohteita ympäri maailmaa. Sijoittajana myös häntä kiinnostaa erityisesti yritysten kansainvälinen potentiaali ja strategia.

"Jos haluat toimia globaalisti, lähde ensin vaikuttamaan paikallisella tasolla. Kun aloitat keskittymällä tiettyyn alueeseen ja hahmotat markkinoiden substanssia, sukupolvia ja käytössä olevia välineitä, sinulla on tehokas pääsylippu valtavirran opetukseen", hän neuvoo. Jotta yrityksen kehitys olisi hedelmällisempää, Chokshi muistuttaa olemaan oikeassa paikassa – etenkin Atlantin toisella puolella.

"Innovaatiot ovat siitä hienoja, että ne voivat tapahtua missä vain. Jotta yrityksen kansainvälinen kehitys kuitenkin kävisi nopeammin, on oltava oikeissa paikoissa, kuten Piilaaksossa. Nykyaikana on vaikeaa olla globaali yritys, jos ei omista jonkinlaista "amerikkalaista leimaa". Mielestäni juuri Pohjoismaat ymmärtävät hyvin tämän asian, esimerkiksi Suomessa asiaa edistetään Finprossa", hän kehuu.

Oppimisratkaisujen trendit motivaation kehittämisessä ja uudessa asiakaskunnassa
Tilaisuuden ryhmäkeskusteluissa enkelit ja yrittäjät kokivat kiinnostavaksi edistyksen tekoälyn kanssa. Suuri kysymys oli, milloin ihminen rakentaa luovuuteen ja ongelmanratkaisuun kykenevän tekoälyn.

"Trendi on kääntymässä siihen, miten teknologia voi auttaa meitä käyttämään aivojamme tehokkaammin. Esimerkiksi internet oppii tunnistamaan algoritmien kautta asioita, joista pidämme. Olisi hienoa, jos jokin ohjelma tunnistaisi erilaisia oppimistapoja ja tarjoaisi näihin kohdennettuja ratkaisuja", ryhmissä pohdittiin. Oppimisratkaisujen tunnistaminen toistui keskusteltaessa uuden vuosituhannen oppimistaidoista.

"Nykyiset opiskelijat hakevat tulevaisuudessa töitä, joiden nimiä ei vielä ole edes keksitty. Kun oppilas ymmärtää, miten juuri hän omaksuu tietoa, voi tulevaisuuden vastata paremmin työhaasteisiin. Oppiminen on varmasti muuttumassa personoidummaksi", todettiin Future Learning Finlandin vetämässä keskusteluryhmässä.

Sijoittajaa kiinnostaa edelleen liiketoimintamalli

Ryhmien keskusteluissa esiin nousi myös vanhempien rooli. Hallitusten leikatessa kuluja koulutuksesta, on läntisille maille syntynyt mahdollisuus luoda konsepteja, joissa palvelut myydään suoraan vanhemmille. Tilaisuudessa keskusteluja seurannut Tekesin asiantuntija Eeva Salminen tunnistaa saman ilmiön, mutta peräänkuuluttaa trendituntemuksen lisäksi kunnon liiketoimintamalleja.

"Vaikka motivaatiota nostavat ja elämäntaitoja kehittävät ratkaisut kiinnostavat tällä hetkellä eniten, luulen kuitenkin sijoittajien katsovat asioita edelleen bisnesmallin kautta, eli kuinka ansaintaa tehdään, millainen on hinnoittelu ja kuka ostaa. Osa suomalaistenkin firmojen ratkaisuista on rakennettu niin, että maksava joukko löytyy vanhemmista. Suomen rajojen ulkopuolelta, kuten Aasiasta tai USA:sta, löytyy varmasti hyvin paljon ostovoimaa juuri tästä joukosta", Salminen kertoo ja nostaa samalla esiin kysymyksen alan kehittymisestä.

"On kiinnostavaa nähdä, kuinka EdTech-ala tulevaisuudessa rakentuu. Jakautuuko esimerkiksi jokaiselle pienelle segmentille, kuten hyötypeleille tai alaluokkien puolelle, oma voittajansa," hän pohtii.

Lisätietoa

FiBAN – Finnish Business Angels Network
www.fiban.org

EBAN – The European Trade Association for Business Angels, Seed Funds and Early Stage Market Players
www.eban.org

Teksti ja kuva: Maija Salonen, SST Viestintä

 

Pia Mörk
comments powered by Disqus