Suomalaista puuta metropoleihin ja vähän muuallekin – digitaalisuutta unohtamatta

10.3.2014
Kristiinankaupungissa toimiva Puucomp on puusisustanut maailman suurinta risteilyalusta sekä moskovalaista kauppakeskusta. Tekesin rahoituksella panostetaan digitaaliaikaan kehittämällä globaalia tietojärjestelmää ja automatisoimalla myyntiä.

1987 perustettu Puucomp valmistaa korkealaatuisia puisia palosuojattuja sisustuslevyjä, joilla luodaan sisustus- ja akustiikkaratkaisuja asiakkaan toiveiden mukaisesti. Asiakkaita löytyy laidasta laitaan. Puucomp kehitti erikseen ja toimitti Suomen suurimpaan toimistorakennukseen Tapiolassa 5 500 neliömetriä kattolevyä. Helsinki-Vantaan lentokentän ulkomaanterminaali sai myös uuden sisäkattoilmeen yrityksen tuotteilla. Puucomp on sisustanut myös päiväkoteja, kouluja ja sairaaloita.

"Suomesta löytyy Puucompille ammattitaitoista työvoimaa myös ainakin lähitulevaisuudessa. Teemme läheistä yhteistyötä valtakunnallisen aikuiskoulutuskeskus TEAKin kanssa, jotta asia olisi näin myös pitkällä tähtäimellä", toimitusjohtaja Kari Hallman visioi.

Suomalainen puuosaaminen on kysyttyä ulkomaillakin. Turussa rakennettu Oasis of the Seas, maailman suurin risteilyalus sai lastenmaailmaan ja kauppoihin Puucompin seinälevyt. Yritys toimitti sisustuslevyt myös Moskovassa sijaitsevaan kauppakeskus Goodzoneen ja Itä-Aasiassa toimivalle öljylautalle.

Digitaalisuus leikkaa läpi alalla kuin alalla. Siksi Puucompissa automatisoidaan muun muassa asiakaspalvelu- ja myyntiprosesseja. Tämä nopeuttaa asiakkaiden palvelua ja tehostaa tietojen käsittelyä koko asiakasprosessissa. Osa Puucompin tuotevalikoimaa on arkkitehtipalvelu Surf, jonka avulla arkkitehti voi suunnitella ainutlaatuisiakin sisustusratkaisuja. Puucomp huolehtii ratkaisujen teknisestä toimivuudesta, toimittaa materiaalit ja huolehtii ratkaisujen sertifioinneista, dokumentaatiosta ja asennustuesta.

Tekesin rahoituksella Puucomp kehittää Surf-palveluaan. Hanke tähtää kansainvälistymiseen ja siirtymiseen automaattisiin myynnin järjestelmiin. Tavoitteena on tehdä markkinoinnin ja myynnin järjestelmistä yksi prosessi. Myynnin henkilökustannukset ovat suuret, joten resursseja ei voi tuhlata tehottomaan työhön. Se tarkoittaa markkinoinnin laatuvaatimusten kasvua ja tehokkuutta saada aikaan myyntiliidejä. Myynti työstää ainoastaan markkinoinnin tuottamia ja arvioimia tarkkaan harkittuja liidejä.

"Rakennamme Tekesin avulla tulevaisuuden osaamista, mutta hyödyt näkyvät jo nyt esimerkiksi sisäisten prosessien laadun paranemisena. Jos saavutamme tavoitteet hankkeessamme, näen Puucompin viidessä vuodessa alan johtavana toimijana Euroopassa."

Lue myös: Lankavalmistaja Novita ja digimaailman haaste: pitkän linjan perheyritys digitalisoi käsityöalaa

Rakennuskiinnikkeitä maailmalle – digitekniikka apuun

Vallila Interiorin digitalisoituminen ulottuu pintaa syvemmälle

Kuva: Puucomp

Kaj Nordgren

comments powered by Disqus