Suomalaisstartupille iso rahoituskierros

24.4.2014
Verto Analytics on kerännyt 3,9 miljoonan euron rahoituskierroksen.

Nyt julkaistu 3,9 miljoonan euron rahoituskierros on tämän vuoden suurimpia suomalaisen startup-yrityksen keräämiä rahoituskierroksia.

Rahoituskierrosta johti suomalainen Conor Venture Partners. Tämän lisäksi yritykseen sijoittivat toimiva johto ja työntekijät noin puoli miljoonaa euroa.

”Halusimme suomalaisen sijoittajan, koska olemme suomalainen yritys”, toimitusjohtaja Hannu Verkasalo kertoo.

Myös Tekes on rahoittanut Verto Analyticsia tuotekehitys-lainalla ja Nuoret innovatiiviset yritykset rahoituksella.

”Yksi syy, miksi haluamme rakentaa yrityksemme Suomeen, on Tekesin alkuvaiheen kasvuyritykselle tarjoama rahoitus.”

Sarjayrittäjä

Verto Analyticsin taustalla on muun muassa sarjayrittäjä Verkasalo, joka toimii nyt myös yrityksen toimitusjohtajana. Tekniikan tohtoriksi väitellyt Verkasalo on aiemmin muun muassa perustanut Zokemin, joka myytiin amerikkalaiselle Arbitronille, joka taas myytiin markkinatutkimusyhtiö Nielsenille.

Zokemin tavoitteena oli rakentaa teknologia, joka mahdollistaa mobiilikäytön mittaamisen mainostajien tarpeisiin.

Zokemin jälkeen Verkasalo on toiminut muun muassa sijoittajana. Hän on sijoittanut Yhdysvaltojen markkinoille pyrkiviin startupeihin, kuten muun muassa Android-testialustan kehittäneeseen Bitbariin ja lääkärivälityssovellus BetterDoctoriin.

Nyt Verkasalo lähestyy markkinatutkimusta jälleen digitaalisen mittausliiketoiminnan näkökulmasta, mutta Verto Analyticsin kärjessä ei ole vain teknologia.

”Olen pohtinut, että seuraavat markkinatutkimusalan johtavat yritykset tulevat olemaan yrityksiä, joilla on loistava tekniikka ja tiimi, mutta erityisesti kyky myydä laajaa dataa asiakkaille.”

Verto Analyticsin vastaus on ratkaisu, joka Verkasalon mukaan yhdistää tietoa kahdenlaisista lähteistä. Yrityksen palvelussa on saatavilla perinteisin markkinatutkimuksen metodein, kuten paneelein, kerättyä tietoa, mutta palvelu yhdistää tämän verkossa eri tavoin kerättyyn big dataan.

”Meidän tärkein IPR:me on se, miten yhdistämme tämän markkinatutkimustiedon ja big datan.”

Näin yritys ratkaisee ongelmat, joka usealla vastaavalla palvelulla on. Verkasalon mukaan tieto on usein puutteellista, se perustuu liikaa kyselytutkimuksilla tuotettuun pehmeään dataan ja tieto on hajanaista.

Verto Analyticsin liiketoimintamalli perustuu palveluun, josta asiakas maksaa vuosivelotuksella yksittäisten raporttien sijaan.

Yrityksellä on jo asiakkaita, mutta uutta rahoitusta käytetään nykyisen tutkimuspalvelun laajentamiseen syndikoituun suuntaan ja sekä toiminnan kasvattamiseen keskeisillä maantieteellisillä alueilla Yhdysvalloissa, Aasiassa ja Euroopassa. Verto Analyticsin tuotekehitys ja operatiivinen toiminta sijaitsevat Suomessa. Yrityksen myynti- ja johtoryhmä toimivat New Yorkista käsin.

Verto Analytycsillä on Suomessa 27 työntekijää ja Yhdysvalloissa kuusi.
Josi Tikkanen

comments powered by Disqus