Startup tuo internet of thingsin vessoihin

8.5.2014
Lindström on investoinut suomalaiseen startup-yritykseen Posterfyhin, joka on kehittänyt tavan digitalisoida julkisten tilojen pintoja interaktiivisella näyttöteknologialla.

Uusi näyttö on johdoton ja se toimii jopa vuoden lataamatta. Lindströmin käsipyyheannostelijat toimivat uuden mainostilaratkaisun ensimmäisenä jakelutienä.

Uudenlainen digitaalinen näyttö voidaan sijoittaa minne tahansa ilman verkkovirtaa. Etähallittava näyttö mahdollistaa digitaalisen viestinnän paikoissa, missä se ei ole ollut ennen mahdollista, esimerkiksi saniteettitiloissa ja liikennevälineissä.

Ohut, e-ink-teknologiaan perustuva näyttö kuluttaa hyvin vähän energiaa ja toimii yhdellä latauksella jopa vuoden. Siinä esitettävä sisältö päivitetään mobiiliverkon välityksellä.

Käsipyyheannostelijaan sijoitettu laite toimii kosketusvapaasti: mainos vaihtuu joka kerran, kun asiakas vetää käsipyyherullasta tai heilauttaa kättä näytön edessä. Mainostilana toimiva näyttö, joka laskee mainosten näyttökerrat tarkasti ja laskutus perustuu todellisiin näyttömääriin.

”Ulkomainonnan todella tarkka mitattavuus on jotain aivan uutta. Näyttöratkaisumme todellinen lisäarvo on siinä, että voimme nyt ensimmäistä kertaa laskea mainoksen todelliset näyttökerrat”, kertoo Posterfyn toimitusjohtaja Kari Hjelt.

Näytön ratkaisut perustuvat VTT:n painetun älyn, langattoman tiedonsiirron ja anturoinnin moniteknologiaosaamiseen sekä mainostoimisto HeyDayn digitaalisen ulkomainonnan palkittuun toimialakokemukseen. Posterfy on VTT:n ja HeyDayn yhteisesti vuonna 2013 perustama yritys.

Posterfy on ollut mukana Tekesin Tutkimusideoista uutta tietoa ja liiketoimintaa -rahoituksessa. Rahoituksella pyritään synnyttämään uusia kasvuyrityksiä tutkimustiedon pohjalta.
 
Lindströmillä on Suomessa 100 000 käsipyyheannostelijaa, joista kiskaistaan puhdasta pyyhettä noin 350 miljoonaa kertaa vuodessa. Ensimmäiset uudet mainostilat otetaan käyttöön toukokuussa kauppakeskus Ison Omenan saniteettitiloissa ja pullonpalautusautomaateilla.

Josi Tikkanen

comments powered by Disqus