Slush toi sijoituksia ja uusia markkinoita

11.6.2014
Walkbase panosti vuoden 2012 Slushiin. Tuloksena on miljoonasijoitus sekä uudet kansainväliset asiakkuudet.

Vuoden 2012 Slush vaikutti ainakin yhteen startupiin erittäin paljon.

Kasvuyritystapahtuma keräsi tuona vuonna tuhansia kävijöitä, satoja yrityksiä ja ainakin kymmeniä sijoittajia Helsingin Kaapelitehtaalle.

”Olimme totta kai valmistautuneet hyvin ja tehneet demot tuotteestamme”, Walkbasen toimitusjohtaja Tuomas Wuoti sanoo.

Vuonna 2010 perustettu yhtiö oli kehittänyt tuotettaan pienen enkelisijoituksen sekä Tekesin tuotekehitysrahoituksen turvin.

”Vihdoin Slushiin mennessä tuntui siltä, että oikea kulma eli product/market-fit oli löytynyt”, Wuoti sanoo.

Slushissa Wuoti pääsi esittelemään palveluaan muun muassa venäläisille enkelisijoittajille ja venäläispankki Sberbankin omistaman pääomasijoitusrahaston edustajalle. Demo-koppi tapahtumassa osoittautui hyväksi investoinniksi.

Enkelit sijoittivat melkein heti 250 000 euroa Walkbaseen, ja yhtiö valittiin mukaan Tekesin Nuoret innovatiiviset yritykset -rahoituksen ensimmäiseen vaiheeseen. Vuoden 2013 aikana myös Sberbankin rahasto kertoi haluavansa tehdä sijoituksen. Tuoreen sijoituskierroksen suuruus on yhteensä kolme miljoonaa euroa. Sberbankin lisäksi Walkbaseen sijoitti Nokian entinen toimitusjohtaja Olli-Pekka Kallasvuo.

Slushissa 2012 avautunut yhteistyö venäläisten kanssa on tuonut Walkbaseen kasvuyrityksen tarvitsemia pääomia, mutta myös arvokkaita yhteyksiä.

Sijoitukset ovat avanneet Walkbaselle mahdollisuuden yrittää Venäjän markkinoille, vaikka tuolloin yritys ei tietoisesti pyrkinyt pääsemään Venäjälle.

”Kyse oli osittain sattumasta, sillä olimme pohtineet Venäjää yhtenä mahdollisuutena. Olimme kuitenkin ajatelleet, että se on liian vaikeaa ilman paikallisia kumppaneita.”

Wuotin mukaan Tekesin rahoitus auttoi omalta osaltaan saamaan sijoituksia.

”Tekesin rahoitus on ollut meille selvä plussa rahoitusneuvotteluissa muiden rahoittajien kanssa.”

Slush on kertonut, että vuoden 2014 Slushista pyritään rakentamaan isompi kuin koskaan aiemmin. Kasvanut tapahtuma siirtyy Kaapelitehtaalta Messukeskukseen. Lue lisää Slushin sivuilta.

Eniten asiakkaita Euroopassa

Walkbase on turkulainen startup-yritys, jonka tuote tekee fyysisestä kauppatilasta lähes yhtä mitattavaa kuin Google Analytics verkkokaupasta. Matkapuhelimien perusteella Walkbasen asiakasyritys voi analysoida, miten heidän asiakkaansa kulkevat tilassa, mihin he pysähtyvät ja kuinka paljon väkeä tilan eri osissa on.

Wuotin mukaan Walkbasessa pohditaan nyt yhdessä sijoittajana toimineen Sberbankin kanssa, kuinka Sberbank auttaa Walkbasea Venäjällä. Vaihtoehtoina on se, että Walkbase alkaa myymään tuotettaan Sberbankin konttoreihin.

Toisena vaihtoehtona on, että Walkbase alkaa tavoitella Sberbankin asiakkaita.

”He voivat tarjota meitä lisäarvopalveluna heidän retailer-asiakkailleen.”

Venäläisestä sijoituksesta huolimatta tällä hetkellä suurin osa Walkbasen potentiaalisista asiakkaista on Euroopassa, jonne yritys on panostanut alusta asti. Tärkein kohdemaa on Iso-Britannia, jonne yritys on alkanut palkata henkilökuntaa. Henkilöstömäärä on kasvanut viime vuoden lopun kahdeksasta jo seitsemääntoista, ja rekrytointi jatkuu sekä Suomessa että Lontoossa.

Walkbasen tuote on uudenlainen, joten sen täytyy todistaa kauppiaille palvelun toimivuus piloteilla. Pilotointivaihe on nyt tuottamassa tulosta, sillä yritys on saanut ensimmäiset asiakkaansa. Walkbase myy tuotettaan palveluna, joka veloitetaan kuukausi- tai vuosipohjalta.

Nyt varmistuneiden asiakkaiden lisäksi uusia on tulossa.

”Meillä on nyt hyvä määrä asiakkaita putkessa”, Wuoti kertoo.

Josi Tikkanen

comments powered by Disqus