Sijoitustrendit isoilta tekijöiltä: startupista Piilaakson tähdeksi

11.9.2014
Tunnetko unelmasi? Sijoittajaa etsiessä on siirrettävä unelmat paperille. Tuhannen taalan paikka luoda kansainvälisiä sijoittajasuhteita avautuu marraskuussa Helsingissä.

Kahden päivän pituinen startup-tapahtuma Slush sekä European business angels network (EBAN) tuovat Suomeen pääomasijoittajia, joita kiinnostavat konkreettiset, mitattavissa olevat unelmat. Rakenna pohjaa sijoittajasuhteissa onnistumiselle 5.9. pidetyn Business Breakfast -tapahtuman tarjoamin eväin.

Piilaakson piinkovat vinkit

Yhdysvaltojen Kaliforniassa sijaitseva Piilaakso pitää sisällään maailman johtavien teknologiayritysten keskittymän. Alueen yritykset sekä sijoittajat ovat tottuneet käymään kovaa kilpailua saavuttaakseen haluamansa huippusopimuksen. Kuinka kaiken kokeneet piinkovat sijoittajat oikein saadaan innostumaan EdTech-alan startupista?

"Piilaakson pääomasijoittajat etsivät sitä miljardin dollarin bisnestä. Vain pari prosenttia kasvaa tuohon mittasuhteeseen, mutta jokaisen startupin on pyrittävä rohkeasti sitä kohti. Näin ajattelee aito piilaaksolainen", Tekesin Eeva Salminen kertoo. Piilaaksossa asunut ja opiskellut Salminen palasi kesällä 2014 teknologia-alan ytimeen tutustumaan sijoittaja- ja startup-trendeihin. Vaikka EdTech-startupit ovat tuoreiden markkinoiden takia vaikea pala pääomasijoittajille, on alan kasvu herättänyt jo piilaaksolaisten huomion. Salminen kertoo pääomasijoittajien etsivän oppimisratkaisujen fragmentoituneen markkinan takia mieluummin konsertiota kuin yksittäistä yritystä. Muuten sijoituskriteerit ovat yhtenäisiä muiden startup-yritysten kanssa.

"Panosta tiimiin, laita ansaintamalli kuntoon, kartoita kilpailijat ja tee jotain uutta. Nämä ohjeet käydään läpi kaikissa tilaisuuksissa ja yrittäjät osaavat kyseisen mantran jo hyvin. Ei kuitenkaan ole helppoa luoda sellaista bisnesmallia, jossa ansainta, "dream team" ja skaalautuvuus ovat samassa paketissa. Sen toimeenpano vaatii työtä, rohkeutta ja näkemystä", Salminen muistuttaa.

Sijoitusmarkkinoiden muuttuvat trendit

Muuttuvat markkinat vaativat yrityksiltä ja sijoittajilta ketteryyttä. Mukana leijailevat niin bisnesenkelit kuin entistä palvelevammat konseptit.
"Isoja trendejä sijoitusmarkkinamuutoksessa ovat bisnesenkelien ja yksityisten sijoittajien vahvistunut rooli alkuvaiheen sijoituksissa. Muutos on siirtänyt suurten venture capital -yritysten mukaantulon alkupään sijoituksista myöhempään vaiheeseen, ja alkuvaiheen sijoituskierrosten koko on noussut. Pääomasijoittajat myös kilpailevat keskenään hyvistä kohteista. Erottuakseen muista ne ovat tuoneet yrityksiinsä uusia asiantuntijapalveluja", Salminen kertoo. Hän nostaa esille myös tarpeen muuttaa perinteistä sijoituskierrosmallia.

"Koska yrityksen perustaminen on halvempaa ja teknologia edullisempaa, ovat kehityssyklit todella nopeita. Monesti tarvitaan vain pieni määrä rahaa, jotta yksi sykli pääsee eteenpäin. Kysymys onkin, palveleeko ajattelumalli sijoituskierroksista nykyaikaisia yrityksiä enää samalla tavalla".

Tunne sijoittajasi ja hänen kielensä

Suomalaisilla oppimisratkaisuilla on potentiaalia kasvaa globaaleiksi. Business Breakfast -tapahtumassa sen todistivat Vesa Perälä ja Harri Ketamo, jotka kertoivat omia vinkkejä onnistuneeseen sijoittajasuhteeseen. TribaLearningissä toimiva Perälä kehotti startupeja valitsemaan huolella omalle yritykselle sopivan sijoittajan sekä tuntemaan yrityksenä taskut.

"Huono pääomasijoittaja on yritykselle kuin kuolon suudelma. Valitse siis huolella kenen kanssa toimit. Tunne sijoittajan lisäksi myös rahasi: paljonko tarvitset ja keneltä sen parhaiten saisit", Perälä listasi. Hän painotti myös verkottumisen tarpeellisuutta.

"Jotta pääset sijoittajan puheille, rakenna ja käytä verkostoasi. "Cold calling" ei ole enää tätä päivää".

SkillPixelsin perustaja ja päätutkija Harri Ketamo kehotti tutustumaan sijoittajien kieleen. Puheenvuorossaan hän avasi yrittäjän ja sijoittajan välistä kielipeliä.

"Jos sijoittaja kysyy sinulta "mikä tuotteesi vaikutus on", hän ei halua kuulla kuinka muutat maailmaa. Oikea tulokulma kysymykseen on vastata, paljonko sijoittaja saa sijoituksellaan aikaan", Ketamo teroitti.

Back to basics: vinkit sijoittajien huomion kiinnittämiseen

  • Kerro, mikä tekee yrityksesi tuotteesta/palvelusta uniikin
  • Muista kansainvälinen potentiaali ja skaalautuvuus
  • Muodosta tiimisi huolella
  • Tunne lukusi ja esittele ansaintamallisi
  • Hio pitchisi teräväksi
  • Ole ylpeä työstäsi

Lisätietoja

Asiantuntija Eeva Salminen, Tekes
Puh. 029 50 55679
eeva.salminen(at)tekes.fi

Tekesin Oppimisratkaisut-ohjelmassa yritykset voivat myös valmistautua yhdessä SLUSHiin, lisätietoja:
Ohjelmapäällikkö Suvi Sundquist
Puh. 029 50 55675
suvi.sundquist(at)tekes.fi


TribaLearningin vinkit rahankeräämiseen.


Eeva Salminen kertoi Piilaakson tuoreista sijoittajatrendeistä.

Teksti ja kuvat: Maija Salonen

Pia Mörk
comments powered by Disqus