Saturnukseen vai Kimin kypärään? Virtuaalitodellisuus ei tunne rajoja

28.8.2014
Helsinkiläinen Mindfield Games tekee ensimmäisenä suomalaisena pelialan yrityksenä virtuaalitodellisuuteen pohjaavaa peliä. Tekniikka sopii paljon muuhunkin kuin viihteeseen.

Yrityksen ensimmäinen peli Pollen on tulossa ensi vuoden aikana paljon puhutuille Oculus Rift -virtuaalilaseille. Peli on herättänyt julkistamisestaan asti runsaasti mielenkiintoa.

"Tekesin rahoituksella olemme tutkineet erityisesti virtuaalitodellisuudessa ongelmallista matkapahoinvointia ja kyenneet poistamaan sen pelistämme. Rahoitus on antanut meille edellytykset tutkia Oculus Riftin alustaa ja selvittää sen vahvuudet ja heikkoudet. Näin pystymme tekemään pelistämme alustalle parhaalla mahdollisella tavalla sopivan", kertoo tuottaja Olli Sinerma.

Pelin kehittäminen virtuaalialustalle on pitkälti samankaltaista kuin tavallisten pelien. Tekesin projektissaan yritys huomasi kuitenkin, että selkeitä eroja tulee etenkin liikkeissä.

"Kaikkien pelissä tapahtuvien liikkeiden pitää tuntua luonnollisilta tai pelaaja tulee huonovointiseksi. Räiskintäpeleissä hahmot saavuttavat huippunopeutensa heti, kun pelaaja painaa näppäintä, mutta virtuaalitodellisuuspelissä hahmon pitää kiihdyttää oikeaan nopeuteen. Ihan kuin oikeassakin maailmassa."

Samasta syystä perinteiset räiskintäpelit eivät nopean temponsa vuoksi toimi kunnolla virtuaalialustalla. Erityisesti hahmon liikkuessa jalan liikkeiden on oltava rauhallisia.

Sinerma vertaa virtuaalitodellisuuteen perustuvien pelien tulevaisuutta mobiilipeleihin. Virtuaalitodellisuus tulee muun pelaamisen rinnalle ja syventää kokemusta varsinkin simulaattoreissa. Alkuvaiheessa se on pelaajien viihdemuoto, mutta laitteistojen kehittyessä päästään muutamassa vuodessa virtuaalisesti jalkapalloturnausten yleisön sekaan ja Kimi Räikkösen kypärään formulakisoissa.

"Virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää myös opetuksessa ja matkustamisessa, johon tuleva pelimmekin perustuu. Saturnuksen kuuhun matkustaminen on todennäköisesti mahdotonta elinaikanamme, joten me teimme sen virtuaalisena kokemuksena."

Lue lisää

Kuva ja video: Mindfield Games

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus