Rakennuskiinnikkeitä maailmalle – digitekniikka apuun

5.3.2014
Perinteisen valmistavan teollisuuden yritys Sormat vastaa digiajan vaatimuksiin Tekesin kanssa.

Digitaalisuus luo miltei rajoittamattoman kauppapaikan, joka on aina auki. Kaikki tuotteet ja palvelut ovat saatavilla vuorokauden ympäri, seitsemän päivää viikossa. Jos jokin ei miellytä, tilataan muualta. Kuljetuskustannukset, paikalliset säädökset ynnä muut toki asettavat rajoitteita, mutta näistä huolimatta internet on ollut suuri pelikentän tasoittaja.

Tämä saattaa näyttäytyä perinteisestä näkökulmasta katsottuna uhkakuvalta, mutta se on käännettävissä eduksi. Maantieteellinen sijainti ei takaa yritykselle suojaa kilpailulta – mutta ei myöskään estä sitä osallistumasta kilpailuun.

Verkossa suomalainen, Suomesta käsin toimiva pk-yritys voi näkyä, kuulua ja rakentaa liiketoimintaansa tasavahvana suurempien keskieurooppalaisten kilpailijoiden kanssa. Logistiikan lainalaisuudet ovat verkosta huolimatta yhä voimassa, mutta mikäli yrityksen tuotteille löytyy tilausta, niin varsinkin manner-Euroopan markkinoiden suhteen käytännölliset haasteet on ratkaistavissa.

Tästä lähtökohdasta toimintaansa lähti kehittämään Turun kupeessa Ruskolla toimiva Sormat. Yritys on yli 40 vuoden ajan valmistanut premium-laatuisia kiinnitystarvikkeita rakennusalalle ja teollisuuteen. Rakennuksilla ja remonteissa käytettävien kiila-ankkureiden, seinätulppien ja muiden perinteisten kiinnikkeiden lisäksi Sormat kehittää kiinnitysratkaisuja mm. rakennusten energiatehokkuutta parantaviin korjaushankkeisiin. Tuotteita myydään 40:ään maahan ja myynnistä valtaosa tulee viennistä.

Sormat ryhtyi kehittämään kansainvälisen kilpailukykynsä parantamiseen verkossa toimivaa asiakasrajapintaa, Sormat Webfacea. Hankkeen tavoitteena on asiakasrajapinnan lisäksi antaa Sormatille kasvot verkkomaailmassa. Päämääränä on parantaa kilpailukykyä ainoalla pitkällä tähtäimellä toimivalla keinolla, tuottamalla asiakkaalle selkeää lisäarvoa. Webfacen avulla asiakastyö ketteröityy, tiedonkulku on sujuvaa ja selkeää molempiin suuntiin ja Sormat kykenee olemaan läsnä paikallisilla markkinoilla aiempaa tiiviimmin.

Enemmän kaikkea digitaalisuuden avulla

Hankkeessa tehdään uuden digitaalisen rajapinnan avulla asiakaskohtaamisista verkossa yhtä sujuvia kuin yrityksen perinteisissä palvelukanavissa, mutta kustannustehokkaammin. Lisäksi Sormat haluaa tarjota asiakkailleen enemmän lisäarvoa tehokkaamman tuotekehityksen, ketterämmän asiakaspalvelun, selkeämmän viestinnän ja helpomman tiedon tavoitettavuuden avulla.

Pitemmän tarkastelujakson puitteissa Webface-hankkeen aikaansaamat suorat ja välilliset positiiviset vaikutukset Sormatin myyntiin ja kannattavuuteen nousevat miljooniin euroihin. Vaikutukset näkyvät myös tehostumisen aikaansaamassa kannattavuuden parantumisessa ja uusasiakashankinnassa.

Digitaalisessa kehityksessään Sormat teki yhteistyötä Tekesin kanssa. Tekes kannustaa tyypillisesti ei-digitaalisella alalla toimivia pieniä ja keskisuuria yrityksiä tekemään digiloikan ja kehittämään toimintaansa digitaalisen ajan työkaluilla.

Kysy lisää

Matti Koukka
markkinointipäällikkö
Sormat
p. 040 128 5955
Matti.Koukka (at) sormat.fi

Lue myös: Lankavalmistaja Novita ja digimaailman haaste: pitkän linjan perheyritys digitalisoi käsityöalaa

Suomalaista puuta metropoleihin ja vähän muuallekin – digitaalisuutta unohtamatta

Vallila Interiorin digitalisoituminen ulottuu pintaa syvemmälle

Teksti: Netprofile
Kuva: Sormat

Kaj Nordgren

comments powered by Disqus