Potkua megaluokan pelituotantoihin

11.9.2014
Helsinkiläinen Umbra Software on tärkeä osa uutta pitkäikäiseksi suunniteltua, satojen miljoonien eurojen arvoista pelisarjaa. Tekesin rahoitus on auttanut yritystä monella tavalla.

Umbran näkyvyysoptimoinniksi kutsuma teknologia piilottaa peleistä kaiken sellaisen, jota pelaaja ei näe. Näin raskas grafiikan piirtäminen kevenee ja pelit pyörivät paremmin eivätkä vaadi uusinta ja kalleinta teknologiaa.

Yhden maailman suosituimman pelisarjan, Halon, tekijän Bungien hiljattain julkaistu peli Destiny hyödyntää suomalaisten teknologiaa. Seattlelainen Bungie suunnittelee Destinystä 10 vuoden ja useiden lisäosien pituista pelisarjaa, jonka arvo nousee lähemmäs 400 miljoonaa euroa. Umbran teknologiaa käytetään myös tulevissa suurtuotannoissa, kotimaisen Remedyn Quantum Breakissa ja puolalaisen Witcher-sarjan kolmannessa osassa. Myös maailman ehkä suosituin pelisarja Call of Duty käyttää Umbran teknologiaa tuoreimmassa osassaan.

Umbran teknologia ei rajoitu vain viihteeseen, vaan yritys kehittää sitä myös muille monimutkaista ja tosiaikaista 3D-grafiikka käyttäville aloille, kuten arkkitehtuuriin, rakentamiseen, simulaattoreihin ja karttasovelluksiin. Tekesin tuotekehitysrahoituksella Umbra käynnistää laajentumisen näille alueille.

Tekesin rahoituksella Umbra on pystynyt kehittämään teknologiaansa pitkäjänteisesti ja panostamaan sen optimointiin uuden sukupolven konsoleille. Tekesin Nuorten innovatiivisten yritysten rahoituksella on mm. automatisoitu markkinointia, tuotekehitystä ja tuotetukea.

Lue myös: Ketterämpää grafiikkatuotantoa näkyvyysteknologian avulla

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus